Fedezd fel a Tátra varázslatos világát vonattal! Második állomásunk Poprad, ahol a város történelmi bája és a lenyűgöző hegyvidéki táj találkozik. A vonatút során a lenyűgöző panoráma kísér minket, ahogy a vonat lassan áthalad a festői vidéken, miközben a


Fedezd fel a természet csodáit: kalandos kirándulások, izgalmas utazások, lenyűgöző túrák a magas hegyekben, festői völgyekben, rejtett barlangokban, és történelmi várak között barangolva!

A Magas-Tátra varázslatos tájain bármely évszakban érdemes meglátogatni ezt a csodálatos vidéket. A friss, tiszta levegő, a számtalan túraútvonal, a lélegzetelállító panorámák és a kiváló síterepek mind-mind hívogatóan várják az odalátogatókat. A különböző látnivalók közötti közlekedéshez a Tátrai Villamosvasút a legpraktikusabb választás, hiszen ez a kényelmes járat összeköti a festői üdülőfalvakat, a híres gyógyhelyeket és a túrázásra alkalmas kiindulópontokat. A vonat pedig nemcsak megfizethető, de gyors utazási lehetőséget is kínál, miközben a sínpár a hegyek gyönyörű oldalán kanyarog, és ablakain keresztül páratlan kilátásban gyönyörködhetünk.

Az egyik szakaszát már megismertettük Csorbató (Štrbské pleso) és Ótátrafüred (Starý Smokovec) között, most pedig felfedezzük a másik részt, amely Poprad és Tátralomnic (Tatranská Lomnica) között húzódik.

Hol található? Szlovákia északi részén, a lengyel határ közelében, az Eperjesi kerületben, a Poprádi járásban, a Magas-Tátra déli lejtőjén, Poprad, Ótátrafüred és Tátralomnic települések között. Térképen ITT.

A vasút Poprad városából indul, amit a Magas-Tátra kapujának is szoktak nevezni. Remek kiindulópont mind a Magas-Tátra, mind a Szlovák Paradicsom területén történő túrázáshoz, kiránduláshoz. Érdemes Popradon megszállni, és innen csillagtúraszerűen bejárni az egész környéket.

Kezdjük utazásunkat a popradi állomásról, amely a Tátrai Villamosvasút egyik végpontja. A másik végállomás Csorbató, ez a népszerű klimatikus gyógy-üdülőhely. E két város között közlekednek a TEZ vonatai, amelyek kényelmes és festői utat kínálnak az utazóknak.

A vasútállomás felső szintjéről startolnak a vonatok a gyönyörű Tátra irányába, de a jegyvásárlást a földszinten kell lebonyolítani. Az emeleti átjáró, amely a fővonal peronjaihoz és a TEZ sínpárjához vezet, olyan, mint egy modern repülőtér. Tiszta, ragyogó, és üvegfalakkal ölelt terület, amely szinte hívogatja az utazókat.

A 80-as években jelentős átalakításon ment keresztül a poprádi végállomás, amelynek következtében a vonatok mostantól a Zsolna-Kassa fővonal feletti peronról indítják az utasokat.

A Tátrai Villamosvasút, szlovák nevén Tatranská elektrická železnica (TEŽ), egy különleges keskeny nyomközű elektromos vasút Szlovákiában, amely a lenyűgöző Magas-Tátra településeit köti össze. Az 1000 mm-es nyomközének köszönhetően a vasút ideális a festői tájak felfedezésére. A Szlovák Államvasutak birtokában lévő járatok, közkedvelt becenevükön "elektricska" néven ismertek, egyedülálló élményt nyújtanak a hegyvidéki tájak iránt érdeklődőknek.

A tátrai villamosvasút vonala már a Monarchia korában kezdett formát ölteni. Az 1897-ben megnyitott Csorbatói Fogaskerekű Vasút után, 1908-ban elindult egy újabb projekt, amely Poprád közvetlen összekapcsolását célozta. A Tátrafüredi Helyiérdekű Villamos Vasutak (T.H.É.V.V.) vonalai végül 1912-re készültek el. A villamosvasút további bővítése is a tervek között szerepelt, hiszen a hálózat keleti irányú meghosszabbítását Barlangligetig tervezték, ám a világ első nagy háborújának kitörése miatt ezek a tervek sajnos nem valósulhattak meg.

Ezen a vasútvonalon, már a kezdetektől fogva villamos motorvonatok rótták az utat. Talán emiatt kapta a "tátrai villamos" elnevezést is.

A trianoni békeszerződés következtében a vonal még 1922-ig magyar birtokban maradt, azonban ezt követően Csehszlovákia fennhatósága alá került.

A vonal felújítása 1965 és 1969 között zajlott, hogy felkészüljenek a 1970-es Csorbatói Sí-világbajnokságra. Ekkor érkeztek a vonalra a prágai ČKD Tatra gyár által készített 420.95 sorozatú villamos motorvonatok, amelyek új színt vittek a közlekedésbe.

2000 óta, amikor a Stadler-ZOS Vrútky által tervezett új motorvonatok elkezdtek üzemelni, a régi Tatra típusú villamosok fokozatosan eltűntek a forgalomból. Azonban néha nosztalgikus hangulatban újra előkerülnek, hogy emlékeztessenek minket a múlt varázsára és a régi utazások élményeire.

A tátrai vasút útvonala több szakaszból áll. Két helyen lehet a völgyből feljönni a Magas-Tátra oldalára: Csorba és Csorbató települések között fogaskerekűvel (2 km), illetve Poprád és Ótátrafüred között a TEZ vonatával (13 km). (És van még egy lehetőség: Kakaslomnic és Tátralomnic között nagy vasúttal, de erről majd később, mert ezen a térképen a nagy vasúti vonal nem látszik.)

Miután felpattantunk a vonatra, egy egyszerű vonaltérkép segítségével könnyedén áttekinthetjük a villamos-vasút útvonalát, a megállókat és a különböző lehetőségeket. A piros vonalak a vasúti járatokat, a zöld vonal a fogaskerekűt, míg a kék vonalak a felvonók helyét jelzik.

A vonat tehát Csorbató irányába halad, amit a belső utastájékoztató rendszer kijelzője is megerősít. Persze, ha sikerül elolvasni, mert úgy tűnik, a végállomás szlovák elnevezéséből mintha a magánhangzók teljesen eltűntek volna.

Poprádról kiindulva az első megállónk Nagyszalók, vagy ahogy a helyiek nevezik, Veľký Slavkov. Ez a település már az őskorban is lakott volt, így története rendkívül gazdag. A város alapítása a 12. század közepére tehető, amikor II. Géza a területre német telepeseket hívott, akik új életet leheltek a vidékre. A város kiváltságait is a királytól nyerte el, ami hozzájárult fejlődéséhez. 1271-ben a szepesi szász városok szövetségéhez csatlakozva még több jogra tett szert. Később Zsigmond király zálogba adta a szepesi városokat, és 1465-től Szepes vára birtokaként a Szapolyai család irányítása alatt állt, ami tovább formálta a település sorsát.

Fényes Elek szerint "Nagy-Szalók, német falu, Szepes vmegyében Felkához 1/2 órányira, a Kárpátok felé, 93 kath., 1370 ev. vagyonos lakosokkal, kik juhot tartanak, pálinkát főznek, különösen pedig sok gyolcsot csinálnak. Másfél órányira a helységtől, épen a Királyorra (Königsnase) tövében van a hires nagy szalóki savanyuviz, melly Schmeksnek neveztetik. Üvegekben nem ollyan állandó, mint az uj lublyai, de a vizeletre jobban hajt; a fővény bajokban felette foganatos; erősen feloszlató; gyomrot nem tehel sok ivás után is. A fördőépületek nem elegendők. Egyébiránt a fördőnek gyönyörű vidéke van, s innen legjobb felmenetel esik a Kárpátokra, valamint egy órányira esik a nevezetes vizrohanás (Zuhatag) is, a kohlbachi völgyben."

A következő megálló Alsóerdőfalva, melynek neve 1892-ig Újleszna volt, szlovákul pedig így hangzik:

A vonaton fantasztikus az utastájékoztatás: nemcsak a kijelzőn láthatók a megállók nevei, hanem a hangosbemondó is bejelenti a következő állomást szlovákul és angolul.

Most következik egy újabb megálló: Alsótátrafüred, más néven Dolný Smokovec. Ez az üdülőhely 1881-ben jött létre Bohus József tanító kezdeményezésére, aki Alsóerdőfalva határában diákmenedékház építésébe fogott. Azonban a finanszírozási nehézségek miatt a területet el kellett adnia a Szepesi Hitelbanknak, amely a jómódúak számára értékesítette tovább. Ezt követően a település gyors fejlődésnek indult, és fürdőtelepként vált ismertté, ahol szanatóriumok épültek. 1931-ben egy modern gyógyintézet, 1958-ban pedig a Pod Lesom (Erdőalja) lakónegyed kapott helyet, tovább színesítve a telep kínálatát.

Ótátrafüred napjainkban a Tátra turizmusának szívét jelenti, ahonnan számos festői túraútvonal indul a Magas-Tátra változatos tájaira. Különösen népszerű a Tar-patak vízesése, amely a látogatók kedvenc célpontja. Itt található a Tarajkára (Hrebienok) vezető sikló is, amely 1908-ban nyitotta meg kapuit, majd az évek során, 1951-ben és 1970-ben is modernizálták, így továbbra is kényelmes hozzáférést biztosít a csodás hegyi panorámákhoz.

Ótátrafüred állomásán keresztezi egymást a Csorbató és Poprád, valamint az Ótátrafüred és Tátralomnic között közlekedő vonatok útja. Akik a Tátralomnic irányába szeretnének továbbhaladni, itt kénytelenek átszállni. De választhatják azt is, hogy maradnak a vonaton, és folytatják útjukat Csorbató felé, ahol szintén számos izgalmas kirándulási lehetőség várja őket.

Vizsgáljuk meg alaposabban ezt a vonatot! A Stadler Rail a gyártója, és 1996 óta készítik el ezeket a különleges szerelvényeket.

A vonatok motorja középen található, ami első pillantásra talán szokatlan, de valójában rendkívül praktikus megoldás. A jármű egy középső kéttengelyes hajtásmodulból áll, ahol nemcsak az összes gépezeti berendezést helyezték el, hanem egy átjárófolyosót is kialakítottak, amely lehetővé teszi a két utasmodul közötti közlekedést. A vonat két oldalán egy-egy, szintén kéttengelyes utasmodul helyezkedik el. Ezek külső végein találhatók a vezetőállások, míg a belső végeiken zárt átjárók biztosítják a biztonságos átjárást a modulok között.

A vonatra jegyet a vasútállomásokon lehet beszerezni. Nincs kalauz, így a jegyeket a kocsikban kell érvényesíteni, hasonlóan ahhoz, ahogy a helyi buszokon és villamosokon szokásos.

Az ülések kizárólag az oldalfalakhoz rögzítettek (Cantilever rendszer), mely könnyebb takaríthatóságot biztosít. Az ülések 2+2 vagy 2+3 elrendezésűek. Kerekesszékkel is igénybevehető zárt rendszerű WC-t építenek be. Az utasterek klimatizáltak.

Kiviteltől függően felhajtható ülésekkel ellátott többcélú tereket is kialakítottak, itt kerékpárok szállítására is van lehetőség.

A GTW története során szinte az utolsó csavarig kicserélődött - járműszerkezetében, elektronikájában és vezérlésében folyamatosan fejlődött. Ezt részben a növekvő követelményeknek való megfelelés, részben a beszállítók és partnerek cserélődése okozta. Alapvetően négy generációt szokás megkülönböztetni, azonban köztük viszonylag nehéz éles határokat húzni: számos "öszvér" változat is készült.

A villamos vasút hajnaltól késő estig minden nap (nagyjából) óránként közlekedik, a szerelvények minden állomáson megállnak. A menetrendet évek óta úgy állítják össze, hogy Ótátrafüreden Tátralomnic felé mindkét irányból közvetlen csatlakozás legyen. A szerelvények még nagyobb hó esetén is elég pontosan közlekednek.

A vonatmenetrend ütemezett, amely lehetővé teszi, hogy Csorbató irányából minden óra 10 perckor elinduljanak a járatok Ótátrafüred és Poprad felé. A reggeli órákban különösen figyelemre méltó a 6:12, 6:40 és 7:14-es indulás, míg 8:10-től kezdődően a menetrend szigorúbbá válik. Délután a Popradból (Tatry) Ótátrafüreden át Csorbatóba tartó vonatok 6:02-kor és 6:27-kor indulnak, majd 8:27-től minden óra 27 perckor közlekednek. Ezen kívül a 9:02, 10:02, 11:02 és 15:02-es járatok is elérhetők, illetve este 19:44-től 22:44-ig minden óra 44 perckor is indulnak vonatok.

Ótátrafüredről Tátralomnicra általában minden óra 2 perckor (de reggel 5:54, 6:58, 8:02, 8:38-kor), visszafelé pedig Tátralomnicról indul minden óra 34 perckor (de reggel 6:12, 8:20, 8:34, 8:56, és 9:34-től ütemes) indul vonat.

Mivel már korábban felfedeztük az Ótátrafüred és Csorbató közötti mesés vonalat, most itt az ideje, hogy elkalauzoljalak a másik irányba.

Ótátrafüredről egy hasonló piros vonat suhan Tátralomnic irányába, éppen úgy, ahogy a Poprad és Csorbató között is találkozhatunk ezzel a jellegzetes szerelvénnyel.

Az ablak előtt elterülő asztal segítségével könnyedén informálódhatunk a jegyárakról, az állomásokról és a távolságokról is a vonaltérkép alapján. Jelenleg a Stary Smokovec és Tatranská Lomnicá közötti szakaszon utazunk, ahol az állomások mindössze 1 km távolságra helyezkednek el egymástól.

A hegyi útvonal teljes hossza 22 km. Csorba és Ótátrafüred között 16 km terjed, ezt követően pedig Ótátrafüred és Tátralomnic között még 6 km található. A két állomás közötti legnagyobb távolság a Poprádi-tó és Felsőhági között mérhető, amely 5 km-re tehető.

A piros vonal a TEZ-t, azaz a Tátrai Villamosvasutat reprezentálja, míg a kék vonal a ZSR-t jelöli, amely a Szlovák Állami Vasúthoz kapcsolódik.

Az első megállóhely Szépkilátás (Pekná Vyhliadka), majd Felsőtátrafüred (Horný Smokovec) jön.

A 19. században csupán egy fából készült kilátó állt ezen a helyen, amely népszerű úti célja volt a kirándulóknak. Az első panzió 1926-ban kezdte meg működését. A telep addig Szépkilátó néven volt ismert, egészen 1938-ig, amikor is a mai nevét vette fel, bár a nyugati része megőrizte a régi elnevezést. Később megjelent a Helios-panzió, valamint két további szanatórium is épült a környéken.

Fedezd fel Tátraerdőfalvát (Tatranská Lesná), amelynek története 1927-re nyúlik vissza, amikor megnyíltak az első családi panziók. A település híres Jurecky-szanatóriuma 1930-ban látta meg a napvilágot, ekkor nyerte el nevét is, hiszen Felsőerdőfalva területéhez tartozott. 1947-ben Tátralomnic községhez csatolták, majd 1999 óta a Magastátra városának egyik színes része. Tátraerdőfalva ma a gyermeküdültetés központjaként ismert, számos panzió, üdülő és erdei iskola várja az idelátogatókat, lehetőséget teremtve a pihenésre és a felfedezésre a gyönyörű tátrai környezetben.

Tátralomnic előtt csupán egy megálló található: Felsőerdőfalva (Stará Lesná). Ez a festői falu a 13. század végén jött létre az erdők irtásával, és első írásos említése 1294-re datálható, amikor még Erdewfalva néven ismerték. A település a Berzeviczy család birtokában volt, majd a 14. század elején Károly Róbert király adományozta Kakas magiszternek. 1720-ban Késmárk szabad királyi város részeként került nyilvántartásba. Szlovák nyelvű elnevezése csak 1808-ban jelent meg első alkalommal. A falu lakói kezdetben földművelésből, állattartásból és erdei munkákból éltek, de a 19. század végére egyre inkább az itt megjelenő turisták által generált idegenforgalom vált a megélhetésük fő forrásává.

És megérkeztünk a végállomásra, Tátralomnicra.

A vonatjegy árak a szerelvény asztalán található infók (és az online vásárlási oldal adatai) alapján egy útra:

Íme egy átfogalmazott változat: Egy Poprad-Ótátrafüred retúr jegy ára 3 euró, míg az Ótátrafüred-Tátralomnic (6 km) oda-vissza út költsége 2 euróra rúg. A Poprad-Csorbató (29 km) retúr jegy pedig 4 euróba kerül.

A Lomnici-csúcs lábánál fekvő üdülőhely egykoron csupán egy apró pásztorfalu volt. Tátralomnic fürdő- és üdülőtelepe 1892-ben alakult meg a Magas-Tátra délkeleti lejtőjén, a Kakaslomnichoz tartozó területen, gróf Bethlen András földművelésügyi miniszter kezdeményezésére. A fürdő körüli területen hamarosan építési telkeket jelöltek ki, ahol az üdülők mellett 1895-ben megnyílt az első turistaszálló is. A Palota Szálló, amely 1905-ben készült el, a település nevezetességei közé tartozik. 1947-ben Tátralomnic önálló községgé vált, és 1999 óta a Magastátra város részeként működik. A hely lakossága főként a tátrai turizmusból szerzi megélhetését. A településen található az 1969-ben megnyitott Tátrai Nemzeti Park múzeuma is, amely a környék természeti kincseinek és szépségeinek bemutatására hivatott. Tátralomnic környéke gazdag természeti csodákban és látnivalókban, amelyek vonzó célponttá teszik a látogatók számára.

A drótkötélpálya 1937-ben kezdte meg működését, eredetileg a Palota Szálló mellett, és célja a Kő-pataki-tó, illetve a 2634 méter magas Lomnici-csúcs elérése volt. A régi állomás látványosságként még mindig látogatható, azonban a pálya teljes felújításon esett át, és az indulási pontot is a település keleti részére helyezték át. A Kőpataki-tóhoz (Skalnaté pleso) való eljutás egy átszállással lehetséges: először egy nosztalgikus, retro felvonóra ülhetünk, majd egy modern, kabinos felvonón folytathatjuk utunkat. Itt kezdődik a drótkötélpálya felső szakasza, amely a Lomnici-csúcsra vezet, illetve egy libegő is indul a Lomnici nyeregre.

A vasútállomásról két különböző irányban indulnak a vonatok. Egy hatalmas tábla tájékoztat a célállomásokról. Az egyik irány, ahonnan érkeztünk, Ótátrafüred, vagyis Stary Smokovec, míg a másik irány Kakaslomnic, azaz Studeny Potok felé vezet.

Tehát Tátralomnicból két különböző úton is visszatérhetünk Popradba. Az egyik lehetőség, hogy Ótátrafüred felé indulunk, majd onnan lefelé folytatjuk az utunkat. A másik alternatíva pedig, hogy egyenesen Kakaslomnic irányába vesszük az irányt, és úgy haladunk vissza.

Eddig tartott a Tátrai Villamosvasút izgalmas útja, de most következzen egy újabb vonat!

Majdnem. A Tátralomnic és Kakaslomnic közötti szakasz nem villamosított, ezért ezen az útvonalon kék dízel-elektromos vonatok közlekednek. A vonatok felépítése egyébként azonos a piros színűekével: a motor középen helyezkedik el, míg a két végén a vezetőállásos utasmodulok találhatóak.

A tengelyeket elektromos motorok mozgatják, míg a dízelmotor kizárólag az áramtermelés feladatát látja el.

A motorvonat középső szekciójában található a dízelmotor (MTU 12 V 183 TD 13), amely szoros kapcsolatban áll a szinkrongenerátorral (SDV35.07-16). Ez a generátor háromfázisú, és a motorvonat teljes elektromos rendszerét, valamint a vontatómotorokat is ő látja el energiával. A motor leállásakor a feladatát az akkumulátorok veszik át, biztosítva a folyamatos működést. Az üzemanyagtartály, amely 500 liter kapacitással rendelkezik, szintén a motortérben található. A meghajtóegység közepén egy átjáró folyosó lett kialakítva, amely lehetővé teszi az utasok és a személyzet számára, hogy könnyedén mozogjanak a két kocsirész között. E folyosó két oldalán hangszigetelt burkolatok helyezkednek el, amelyek takarják a motort és a többi gépezeti egységet, így biztosítva a csendes utazási élményt.

A modern utastérben összesen 94 fix ülőhely, 16 lehajtható ülés és 119 állóhely várja az utasokat. A motorkocsi oldalain nagyméretű, sötétített ablakok találhatók, amelyek kiváló kilátást nyújtanak az utazás során. Két Bode rendszerű, kétszárnyú feljáróajtó került beépítésre mindkét oldalon, így a kocsiegységeken oldalanként csupán egy-egy ajtó található. Az "A" oldali kocsiegységben elhelyezkedő vákuumos WC lehetőséget biztosít a mozgássérült utasok számára is. A "B" végén található kocsi rész előtere pedig ideális helyszín biciklik, síléc vagy babakocsi tárolására.

A feljáróajtók kizárólag 3 km/h sebesség alatt nyithatók meg, és ezt egy nyomógomb segítségével tehetjük meg. Mielőtt az ajtók záródnak, a rendszer egy hangjelzéssel figyelmeztet minket, és a nyitás után 4 perccel automatikusan bezáródnak. Amennyiben a záródó ajtók akadályba ütköznek, azonnal újra kinyílnak, és ebben az esetben a jármű elindítása nem lehetséges. Az ajtókon mindkét oldalon található világító nyomógombok segítik a nyitást és zárást.

A kerekesszékesek számára is van egy nyomógomb, hogy a vezető a műszerfalon lássa, hogy van ilyen le- vagy felszálló. Ilyen esetben a vezető segít a felszállásnál. A kerekes székesek le és felszállását megkönnyíti a lehajtható rámpa, amit a mozdonyvezető működtethet.

Az utastér ideális hőmérsékletét a légkondicionáló rendszer garantálja.

Ez a vonat is remekül működteti az utastájékoztató rendszert, legyen szó feliratokról vagy bemondásokról. De igazából nem érdemes túlságosan izgulni, hiszen végállomástól végállomásig utazunk rajta, így minden információt megkapunk.

És ahogy haladunk lefelé, távolodunk a Tátrától, innen is szép kilátás nyílik rá visszafelé.

A vonalon két megállóhely található: az egyik a Tatranská Lomnica zastávka (Eurocamp), míg a másik a Veľká Lomnica - Golf, ahol egy gyönyörű golfpálya várja a sportág kedvelőit.

A vasút mentén, a túloldalon pedig életre kelt a fűnyíró-karbantartó csapat. A távolságban még felsejlenek a Tátra impozáns szállodái.

Megérkeztünk Kakaslomnicra, ahol a vasúti vonalak találkozása izgalmas lehetőségeket rejt. Itt minden irányba ugyanazzal a szikrázóan kék vonattal indulhatunk útnak.

Az állomás egy letisztult, aprócska épület, mely a falun kívül helyezkedik el.

Itt találkozik tehát a Poprad Tatry - Plaveč és a Tatranská Lomnica - Studený Potok vonal. Ha Popradba szeretnénk visszatérni, akkor itt át kell szállni a Tátrából jövő vonatról az alsó vonalon közlekedőre.

Sőt, még az egymással szemben közlekedő vonatoknak is itt van keresztje, így a két vonat közötti keskeny peronon kell abszolválni a várakozást, és a vonatra felszállást.

Ezt a vonatot állítólag a szlovákok "lila kurvának" keresztelték, hiszen a színe és a kezdeti zűrzavaros működése miatt, ami a számítógépes és elektromos rendszerek nehézkes összehangolásából eredett. Hát, ez aztán egy figyelemreméltó névadás!

Tátralomnic és Kakaslomnic között a vonatok rendszeres menetrend szerint közlekednek. Két óránként indulnak, a páros órák 43. percében a vonatok lefelé, míg a visszaúton, fölfelé, minden páratlan órában 4 perckor találkozhatunk velük.

Poprad-Tatry állomásról minden páros óra 44 perckor indul vonat Kakaslomnicra (ahol természetesen van csatlakozás fölfelé, az átszállásra 8 perc van), és vissza minden páratlan egész órakor (a lefelé jövő vonathoz csatlakozva, az átszállásra 4 perc van).

A vonal hossza 9 + 8 km, tehát a jegy ára egy útra 1,50 Euro.

Visszaérkeztünk a Poprad-Tatry állomásra, ahol a "nagy" vasút a föld alatt fut. A tátrai villamos pedig fentről, a hegyek öleléséből indult el.

A kirándulásokhoz érdemes a vasútra támaszkodni, hiszen nemcsak pénztárcabarát, hanem kényelmes is. Az utazás így sokkal élvezetesebb, mint autóval a kanyargós szerpentineken bajlódni, miközben parkolóhelyet keresünk, és esetleg még parkolási díjat is kell fizetnünk. Ha erre jártok, mindenképp próbáljátok ki ezt a lehetőséget!

Ha szeretnétek naprakészen értesülni a legfrissebb bejegyzésekről, ne felejtsétek el követni a Kiránduló Facebook oldalát sem!

Az információk egy részét a Wikipedia platformjáról, a https://vasutmania.blogspot.com blogról, a vasút hivatalos weboldaláról (www.zssk.sk) és a www.vysoketatry.sk oldalról gyűjtöttem össze.

Related posts