Ukrajnában egy jól ismert taktikai módszert alkalmaztak a radikális iszlamisták: az orosz hadműveletek szinte megállíthatatlanul terjednek.

Az Al-Dzsazíra alapos elemzése alapján a Száhel-övezetben, Afrikában, egy új és szokatlan harcmodor kezdett elterjedni a fegyveres csoportok körében. Ez a friss megközelítés jelentősen fokozta a térség már amúgy is magas feszültségét és veszélyességét.
Afrika Szaharától délre eső területein a motorkerékpárok a legnépszerűbb közlekedési eszközökké váltak, szinte minden településen tömegesen találkozhatunk velük. A helyzet azonban aggasztóvá vált, mivel az utóbbi időszakban fegyveres csoportok kezdték el kihasználni ezeket a járműveket portyázásaik során. Ez a gyakorlat széles körben elterjedt, és már Malitól egészen Beninig fegyveres bandák közlekednek motoron. Például 2023-ban Észak-Benin egyik településén váratlanul felbukkant egy fegyveres banda, amely terrorizálni kezdte a helyi lakosságot. Azóta folyamatosan visszatértek hasonló csoportok, akik a gyors és mozgékony motorjaik segítségével pillanatok alatt végig rabolták a környéket, majd szintén gyorsan eltűntek.
A jelenségre a biztonsági erők is reagáltak, és elkezdtek sokkal gyakrabban ellenőrizni a motorkerékpárral közlekedőket. Ez a figyelem azonban nemcsak a bűnözőkre vonatkozik, hanem azokra is, akik munkájuk miatt használják ezeket a járműveket. A Száhel-övezet nehéz terepviszonyai miatt sokan választják a motorokat, hiszen ezek sokkal praktikusabbak a kihívásokkal teli környezetben. Érdekes, hogy hasonló helyzet már előfordult a pick-up terepjárók esetében is, körülbelül egy évtizeddel ezelőtt.
A fegyveresek kifejezetten kedvelték az ilyen típusú járműveket, mivel számos előnnyel rendelkeztek: viszonylag megfizethetőek voltak, gyorsan mozgathatóak, és ideálisak a meglepetésszerű támadásokhoz.
A térség legnagyobb fenyegetését kétségtelenül a Dzsamaát Nuszrat al-Iszlám va al-Muszlimín, közismertebb nevén JNIM jelenti. Ez a radikális iszlamista fegyveres csoport a régió legjobban felszerelt alakulataként körülbelül 6000 harcost számlál, és mesterien alkalmazza a motoros hadviselés taktikáit. 2025 során többször is végrehajtottak meglepetésszerű támadásokat, amelyek során számos halálos áldozatot követeltek. A szakértők hangsúlyozzák, hogy a gyors, nehezen észlelhető járművek előnyét kihasználva könnyebben elkerülhetik a figyelmet, miközben üzemanyag-fogyasztásuk is lényegesen kedvezőbb, mint a hagyományos terepjáróké.
Az Al-Dzsazíra egy helyi szakértőt is meginterjúvolt, aki hangsúlyozta, hogy a bandák a motorokat elsősorban megbízhatóságuk és alacsony költségeik miatt részesítik előnyben. A szakember kiemelte, hogy a leggyakoribb műszaki hiba a defekt, azonban ez viszonylag könnyen orvosolható. A radikális csoportok jellemzően a feketepiacon szerzik be ezeket a járműveket. A helyiek tapasztalatai szerint a kormány próbálkozott a motorkerékpárok szabad kereskedelme elleni fellépéssel, de ez csak a feketepiac további megerősödését eredményezte.
A harcmodor egyébként jól ismert az orosz-ukrán háborúból is, az összecsapások előrehaladásával különösen Moszkva egyre inkább az ilyen könnyű és gyors eszközökre kezdett támaszkodni a támadásainál. Azt nehéz lenne megmondani, hogy melyik volt előbb, mivel mindkét fél már évek óta használja a motorkerékpárokat harcok közben.