Történelmi magasságokba emelkedett a Volkswagen bírsága, amely mostantól a cég egyik legnagyobb pénzügyi kihívásaként vonul be a történelembe.

A jogszabályok kijátszása miatt példátlan mértékű, 2,8 milliárd dolláros követelést intézett a VW-hez az indiai adóhatóság. Az autógyártó a bíróság előtt kívánja megkérdőjelezni ennek a követelésnek a jogosságát.
Tavaly novemberben hatalmas port kavart a hír, miszerint az indiai állam 1,4 milliárd dolláros (kb. 550 milliárd forintos) importvám megfizetését követeli a Volkswagen-csoport helyi képviseletétől. Ez az ügy nemcsak a vállalatot, hanem a helyi autóipart is jelentősen befolyásolhatja.
A helyi adóhatóság álláspontja szerint az autógyártó nem a megfelelő módon osztályozta az országba behozott termékeit. A gyakorlatban előre összeállított fődarabokat (CKD) importáltak, amelyeket csupán össze kellett szerelni a vállalat helyi gyáraiban, míg hivatalosan alkatrészként szerepeltek a nyilvántartásban.
Az ügyben olyan járművek szerepelnek, mint a Škoda Superb és Kodiaq, az Audi A4 és A5, valamint a Volkswagen Tiguan.
Az autóipari CKD termékekre 30-35 százalékos vámot, az alkatrészekre viszont csak 5-15 százaléknyit kell fizetni Indiában. Ezt konkrét összegekre fordítva, az autógyártó 2012 óta összesen 981 millió dollárnak megfelelő importvámot fizetett behozott termékei után, ám a számítások szerint 2,35 milliárdot kellett volna. A különbözet adja ki a modern indiai állam történetének legnagyobb vámkövetelését - és ez még nem minden.
Már korábban is jelezték, hogy ha a szándékosságot bizonyítják, az autógyártónak nemcsak a vámok elmaradását kell rendeznie, hanem bírságot is kell fizetnie, amely akár a hiány 100%-át is elérheti. Mostanra azonban megszületett a végső határozat, és a korábbi 'akár' kifejezés eltűnt, így a Volkswagennek összesen 2,8 milliárd dollárt, vagyis körülbelül 1100 milliárd forintot kellene megfizetnie Indiának – értesült a Reuters.
Az autógyártó cég azzal védekezik, hogy már a kezdetektől fogva folyamatosan tájékoztatta az indiai kormányt az importstratégiájáról. E stratégia keretében logisztikai okok miatt a vállalat globálisan működő gyártóüzemeiből csoportosan rendelik meg a szükséges alkatrészeket, ugyanakkor hangsúlyozzák, hogy "nincs egyetlen olyan alkatrész sem, amelyet kizárólag egy adott modell összeszereléséhez használnánk." 2011-ben Új-Delhi már elfogadta ezt az érvet, így a Volkswagen most meglepődve reagál a legújabb vádakra. Ennek következtében pert indítottak az adóhatóság ellen, és vitatják az "értelmezhetetlenül magas" vámköveteléseket. Az első bírósági meghallgatásra február elején kerül sor.
A Volkswagen hivatalos közleménye alapján a határozat "teljes mértékben ellentétes a kormány eddigi politikájával, és aláássa azt a bizalmat és hitet, amelyek Indiát vonzó célponttá teszik a külföldi befektetők számára" - olvasható a január 29-én benyújtott jogi dokumentumban.
A vállalat eddig összesen 1,5 milliárd dolláros befektetést eszközölt Indiában. A Skoda Auto Volkswagen India várható 2024-es forgalma 2,19 milliárd dollárra rúg, míg a profitja 11 millió dollárt tesz ki. A cég két gyártóhelyszínen évente körülbelül 250 ezer járművet állít elő, és 4400 munkavállalót foglalkoztat.