A szegedi önkormányzat százmillió forintos kártérítési igénnyel lépett fel a Renault ellen.
A testület egyhangú döntése alapján az Európai Bizottság 2016-ban 2,9 milliárd eurós bírságot rótt ki a vezető tehergépjármű-gyártókra, köztük a Daimler, MAN, DAF, Iveco és Volvo/Renault cégekre. A büntetés oka, hogy 1997 elejétől 2011 elejéig egy kamionkartell tevékenykedett Európában.
A vállalatok tizennégy esztendőn át szinkronizálták áraikat, miközben a környezetszennyezés csökkentésére irányuló innovációik bevezetését a fogyasztók érdekeivel ellentétesen időzítették, a hozzájuk kapcsolódó költségeket pedig a vásárlókra hárították.
A károsultak kártérítési keresetet nyújthatnak be a tagállamok bíróságaihoz. A magyar bíróságokon a vásárláskor hatályos jogszabályokat kell alkalmazni, amelyek alapján az elévülési idő öt év, az önkormányzat azonban ennek letelte után szerzett tudomást az EB határozatáról. Így a követelést magyarországi bíróság előtt már nem lehet érvényesíteni.
Az önkormányzatot megkereste egy New York-i vállalkozás, amely vállalja a kártérítési eljárás összes költségének fedezését, feltéve, hogy a beérkező kártérítési összeget közösen osztják el.
Pernyertesség esetén az önkormányzat 220 ezer euróval (körülbelül 90 millió forinttal) gazdagodik, míg a vállalkozás 118 ezer eurót (48,3 millió forintot) nyer el.
Eredménytelen jogi eljárás esetén az önkormányzatot nem terhelné semmilyen költség. Az önkormányzat ezért meghatalmaz egy, az eljárásban már jártas müncheni ügyvédi irodát, hogy képviselje.