Soltész Miklós hangsúlyozza, hogy a nevelés során elengedhetetlen, hogy a hit is középpontba kerüljön. Az értékek és a spiritualitás integrálása a nevelési folyamatba nemcsak a gyermekek személyiségének fejlődését segíti, hanem megerősíti az életükben bet

Nevelésről, oktatásról a nemzetiségi pedagógusképzés kontextusában címmel rendezte meg tizenkettedik alkalommal a Gál Ferenc Egyetem Pedagógiai Kara a Nemzetiségi Konferenciát szerdán. A nyitóelőadást Soltész Miklós egyházi és nemzetiségi kapcsolatokért felelős államtitkár tartotta.
A Nemzetiségi Konferencia minden évben egy különleges alkalmat teremt arra, hogy a résztvevők megosszanak egymással tapasztalatokat a Szarvason, immár hat és fél évtizede zajló nemzetiségi pedagógusképzésről. A rendezvény keretében a gyakorló pedagógusok és oktatási szakemberek élményeit ismerhetjük meg, ezzel gazdagítva tudásunkat és látókörünket. A megnyitó és köszöntő beszédek után a különböző nemzetiségek szekciói léptek színpadra, ahol az érdeklődők izgalmas előadásokat hallgathattak a német, roma, román és szlovák közösségek képviselőitől.
Soltész Miklós kifejtette, hogy a kormány, az önkormányzatok és különféle fenntartók közösen dolgoznak a szükséges feltételek megteremtésén. Emellett hangsúlyozta, hogy az elmúlt tíz év során a béremelések, fejlesztések és különböző támogatási programok révén minden nemzetiségi iskola jelentős megújuláson ment keresztül.
- Amikor kormányozni kezdtünk, 12 nemzetiségi fenntartású intézmény volt, most 108. Több, mint húszezer gyermek jár ilyen óvodába, általános és középiskolába. Ha húszezer gyermek megkapja az anyanyelvi oktatást, nevelést és a keresztény hitet is lehetőség szerint, akkor a megmaradás is sokkal nagyobb mértékben biztosított. A nemzetiségeknél támogatjuk a pedagógusképzést, valamint a pedagógusok bérezését is, külön pótlékkal. Ez mind azt szolgálja, hogy a nemzetiségi oktatás-nevelés Magyarországon megmaradjon - fogalmazott az államtitkár.
Soltész Miklós hangsúlyozta, hogy 2010 óta a vallási intézmények oktatási-nevelési rendszereiben tanuló diákok létszáma jelentős mértékben, több mint a duplájára nőtt. Míg korábban körülbelül százhúszezer gyermek járt óvodákba, általános iskolákba és középiskolákba, addig ma már több mint kétszázötvenezer fiatal tanul ezekben az intézményekben. Emellett megjegyezte, hogy az egyházi iskolák iránti érdeklődés hatalmas mértékű, a túljelentkezés mértéke akár háromszoros, négyszeres vagy ötszörös is lehet.
A konferencián a szakértők egyesítették tudásukat, hogy mélyebben megértsék a magyarországi nemzetiségek helyzetét és lehetőségeit. Fókuszáltak a nemzetiségi nevelés és oktatás kérdéseire, valamint a nemzetiségi pedagógusképzés jelenlegi feladataira. Céljuk az volt, hogy közösen találjanak válaszokat a felmerülő kihívásokra, elősegítve ezzel a sokszínű kulturális örökség megőrzését és fejlődését.