Hajdú-Bihar útjain bőven találkozhatunk vele; nosztalgikus hangulatot áraszt, vagy inkább a múlt maradványa, ami már nem illik a modern közlekedés világába?

El nem tűntek, de kezdik őket felváltani a nagyobb gépek. A kismotorokat mégsem kell leírni.
Az 50 köbcentis robogók és mopedek költséghatékony megoldások, amelyekből több százezer rója az utakat Magyarországon. Ennek ellenére, az utóbbi időben sokan más típusú járművek felé fordulnak - olvasható a Magyar Nemzet kismotoros körképében. Két fő indok állhat a háttérben, amiért ez a tendencia egyre inkább teret nyer.
Mint felidézik, nagyjából az ötvenes-hatvanas évek fordulójára tehető, amikor Magyarországon elkezdtek meghonosodni az 50 köbcentis kismotorok. Tömegesen a szocialista importból érkező, változatos minőségű járgányok (Simson, Romet, Komar, Jawa Mustang stb.) terjedtek el az utakon, hiszen már-már luxusnak tűnt a nyergükben ücsörögni ahhoz képest, mint az akkoriban általában még váltó nélküli kerékpárokat hajtani. Ugyanakkor ezek az apró kétütemű gépek rövid távokra valók voltak, így nem igazán pótolták az autókat.
A kismotor előnyei: egyszerű adminisztráció, kevés költség
A segédmotoros kerékpár jogi értelemben nem számít gépjárműnek, mivel belső égésű motorja legfeljebb 50 köbcentiméteres lehet, és a maximális tervezett sebessége 45 km/h-ra van korlátozva. Ezen járművek vezetéséhez elegendő egy autós (B-s) jogosítvány vagy AM kategóriás engedély, amelyhez nem szükséges orvosi alkalmassági vizsgálat, ráadásul a minimális életkor csupán 14 év. Ez a rendelkezés nagy előnyöket kínál sok tulajdonos számára, hiszen az 50 köbcentis motorokat nem kell műszaki vizsgáztatni, forgalmi engedélyük sincs, így egyedül az adásvételi szerződés az, amely igazolja a tulajdonjogot – és ez a dokumentum gyakran nem tükrözi pontosan a jármű eredetét. A kötelező felelősségbiztosítás díja viszont meglehetősen alacsony, és itt nem alkalmazzák a bonus-malus rendszert sem. Továbbá, a kismotorokra nem kell teljesítményadót fizetni, ami még kedvezőbbé teszi a használatukat.
Ha félretesszük a gyakorlati előnyöket, akkor ott rejlik az a különleges életérzés, amit a békés motorozás ad, legyen szó a modern csodákról vagy a régi, veterán kétkerekűekről. A szél simogatása, a motor zúgása, és az út végtelensége mind-mind hozzájárulnak ahhoz a különleges pillanathoz, amikor az ember szabadságot érez, és elmerül a kétkeréken való utazás örömében.
Szigorítás jöhet a kétkerekűeknél
Az utóbbi időszakban azonban egyre sötétebb felhők gyülekeznek a kis kétkerekűek fölött. Néhány nyugati nagyváros már elérkezett arra a pontra, hogy emissziós és zajszennyezési problémák miatt kitiltotta a régebbi segédmotoros kerékpárokat. A műszaki állapotuk sokszínűsége a hiányzó vizsgáknak köszönhetően aggasztó, sőt, egy hazai alkusz szervezet, a Fabisz jelentése szerint tavaly mindössze 297 ezer ilyen jármű rendelkezett felelősségbiztosítással, miközben a becslések szerint az összlétszám 650 ezerre rúgott.
A kis kétkerekű járművek szabályozására folyamatosan új intézkedések születnek, és egyre inkább szóba kerül, hogy ezeket a járműveket rendszámmal lássák el. A részletekről a Magyar Nemzet cikkében tájékozódhatnak.