Radó Péter: A Lerombolt Közoktatási Rendszer Újjáépítése – Második Rész A közoktatás helyreállítása nem csupán egy új keretrendszer kialakítását jelenti, hanem a társadalom egészének megerősítését is. A lerombolt rendszer újragondolása során hangsúlyt ke
Az óvodák és iskolák önállóságának visszaállítása egy fontos lépés a nevelési és oktatási rendszer megerősítése érdekében. Ezzel a célkitűzéssel lehetőség nyílik arra, hogy az intézmények sajátos igényeikre és közösségi környezetükre szabott, innovatív megoldásokat dolgozzanak ki. Az autonómia erősítése nemcsak a pedagógusok szakmai fejlődését segíti elő, hanem a tanulók aktív részvételét is fokozza az oktatási folyamatban, hozzájárulva ezáltal a kreatív és kritikus gondolkodás fejlődéséhez. A helyi közösségek bevonása és a rugalmasabb döntéshozatali mechanizmusok kialakítása révén a fenntartható és hatékony oktatási modellek megvalósítása válik lehetségessé.
1. Az óvodák/iskolák szakmai autonómiájának biztosítéka az általuk önállóan megalkotott és periodikusan felülvizsgált intézményi pedagógiai program és intézményi iskolafejlesztési terv. Mivel mindkét dokumentumhoz finanszírozási következmények kapcsolódnak, azokat az intézmények tulajdonosai hagyják jóvá.
Az intézmények a saját szervezeti autonómiájuk keretein belül, a vonatkozó jogszabályoknak megfelelően, a tantestületek aktív részvételével hoznak döntéseket. A vezetők önállóan intézik a tanulásszervezéssel, az intézményi szintű értékelésekkel és más szervezeti folyamatokkal összefüggő kérdéseket.
3. A gazdálkodási autonómia szempontjából az intézmények számára meghatározott költségvetési keretek között a vezetők szabadon hozzák meg a pénzügyi és humánerőforrás-gazdálkodással kapcsolatos döntéseiket.
4. A szükséges változtatások előfeltételeként biztosítani kell a közoktatás - iskolarendszerű szakképzésre is kiterjedő - egységes ágazati irányítását és a döntés-előkészítésben közreműködő, a legfontosabb érdekcsoportok és az oktatási szakma képviseletét biztosító testületek helyreállítását.
Az intézményi autonómia megteremtése elkerülhetetlenül magával hozza a tulajdonosi irányítás, a helyi hálózatirányítás és a finanszírozási struktúrák decentralizálását. Ennek értelmében a központi kormányzat nem gyakorolhat tulajdonosi jogokat, ez a feladat az önkormányzatok kötelező helyi társulásaira hárul.
Radó Péter: A Lerombolt Közoktatási Rendszer Helyreállítása – Egy Új Kezdet A közoktatás területén tapasztalt súlyos problémák és kihívások arra ösztönzik a szakembereket és a döntéshozókat, hogy átgondolják és újraértelmezzék a jelenlegi rendszert. Radó Péter munkája nem csupán a helyzet kritikája, hanem egy átfogó program javaslata is, amely a lerombolt közoktatási rendszer revitalizálására irányul. A cél egy olyan integrált megközelítés kialakítása, amely figyelembe veszi a tanulók sokféleségét és a közoktatás társadalmi szerepét. A program hangsúlyozza a pedagógiai módszerek modernizálását, a tanárok folyamatos szakmai fejlődését, valamint a szülők és közösségek aktív bevonását a nevelési folyamatba. Ezen túlmenően, Radó Péter a finanszírozás átláthatóságára és hatékonyságára is fókuszál, hiszen a megfelelő erőforrások biztosítása elengedhetetlen a fenntartható fejlődéshez. A program célja, hogy helyreállítsa a közoktatásba vetett bizalmat, és egy olyan jövőt teremtsen, ahol minden gyermek számára elérhető a minőségi oktatás. A javasolt intézkedések között szerepel a tananyag korszerűsítése, digitális eszközök integrálása a tanulási folyamatba, és a tanulási környezet javítása. Radó Péter munkája inspiráló alapot nyújt ahhoz, hogy közösen alakítsuk át a közoktatást, és biztosítsuk a jövő generációinak sikeres fejlődését.
6. Mivel az decentralizált irányítási rendszer létrehozása egy hosszabb, jelentős mértékben ma még nem kidolgozott közigazgatási és közfinanszírozási reform kereteitől függő folyamat, szükség van egy átmeneti, a jelenlegi tankerületi irányítási rendszer társadalmasításán (az önkormányzatok és iskolahasználók döntéshozatalban való részvételének és az iskolák intézményi autonómiájának biztosításán) alapuló rendszer létrehozására.
7. Az óvodák és iskolák autonómiájának visszaállítása jelentős mértékben fokozza a tanulók, pedagógusok és oktatási intézmények iránti szakmai támogatások iránti igényt. Ennek eredményeként elengedhetetlen, hogy a kormányzat tudatos és proaktív politikákat alakítson ki, amelyek célja a keresletvezérelt szolgáltatási rendszer kapacitásának gyors bővítése.
8. Pénzügyi források szükségessége: A gazdálkodási autonómia megteremtésének első lépése az egyes oktatási intézmények költségvetésének önálló kezelése, amely kizárólag a működési kiadások jelentős, több száz millió forintos "felbruttósítása" után valósulhat meg. Ezen kívül, a szakmai szolgáltató rendszer (mint például a tankönyvkiadás és pedagógus-továbbképzés) kapacitásainak bővítése is hasonló nagyságrendű pluszforrást igényel. Továbbá, a pedagógiai programok és iskolafejlesztési tervek kidolgozásának szakmai támogatása szintén forrásokat követel.
A sikertelen tanulók arányának mérséklése.
9. A rugalmas, az egyes gyermekek eltérő fejlődési üteméhez alkalmazkodó iskolakezdés rendszerének helyreállítása, valamint az ezzel kapcsolatos szülői döntések támogatását szolgáló hálózat megerősítése.
10. A tankötelezettség korhatárának 18 évre emelése minden középfokú oktatásba belépő diák számára, valamint a lemorzsolódás megelőzésére szolgáló jelzőrendszer kötelező bevezetése minden középiskolában.
11. A differenciált fejlődésvizsgáló értékelési rendszerek széles körű bevezetése az első hat évfolyamon, amely lehetővé teszi, hogy minden, a tanulásban nehézségekkel küzdő és fejlődésben elmaradó gyermek számára egyéni tanulási tervet készítsünk.
12. Az első hat évfolyamon a tanítási-tanulási idő optimalizálása a differenciált és személyre szabott fejlődés érdekében a három alapvető kompetenciaterületen.
13. Az általános iskola nyolcadik évfolyamának végére egységes és minimális szintű kompetenciakövetelmények (standardok) megállapítása, valamint ezek alapján kötelező, összegző jellegű központi kompetenciatesztek bevezetése minden tanuló számára.
14. Diagnosztikai célzatú kompetenciatesztek bevezetése a hatodik évfolyamon, amelyeket követően kötelező iskolafejlesztési tervek kidolgozása és végrehajtása szükséges.
15. A diagnosztikai és összegző tesztek eredményeire épülő intézményi önértékelés, valamint a külső intézményértékelés és az iskolavezetők egyéni teljesítményértékelésének kidolgozása és bevezetése alapvető fontosságú lépés.
16. Szükséges pénzügyi források: a pedagógiai értékelési rendszerek fejlesztését és használatba vételét szolgáló fejlesztések finanszírozása, az egyéni tanulási terveken alapuló fejlesztés és az iskolafejlesztési tervek megvalósításhoz szükséges szakmai feltételek megteremtését szolgáló finanszírozás.
A szociális szelekció intenzitásának jelentős mérséklése.
A szociális szelekció és az etnikai szegregáció problémáit figyelembe véve a helyi iskolahálózatok széttagoltsága jelentős lehetőségeket teremt. Ezért az ideiglenes helyi fenntartó szervezeteknek szükségük van egy átfogó program kidolgozására, amely a helyi és kistérségi intézményhálózatok átalakítását célozza. Ez a program függetlenül a tulajdonosi háttértől, minden olyan közoktatási intézményre kiterjed, amely az adott területen működik.
18. A tervek elkészítése során kiemelt szempontokként kell érvényesíteni a kapacitások és a tanulólétszámok közötti egyensúly biztosítását, a szelekció csökkentését, a közösségi kontroll biztosítását, a megfelelő pedagógusellátottság biztosítását, az ideológiai szempontból semleges oktatáshoz való hozzáférés lehetőségének biztosítását, valamint a többcélú intézmények létesítésének lehetőségét.
19. Indítani szükséges egy központi kormányzati programot, amely a helyi és területi intézményhálózat átalakítási projektjeinek költségeit hivatott finanszírozni, valamint szakmai támogatást nyújtani. Ezen kívül elengedhetetlen a tervek kidolgozásának és megvalósításának alapos értékelése. A központi oktatásirányítás számára olyan eszközöket kell biztosítani, amelyek segítségével érvényesíthetik az átalakítás alapelveit és szempontjait.
20. Az egyházi és nem egyházi magánintézmények, amelyek a közoktatási feladatok ellátása érdekében normatív költségvetési támogatásban részesülnek, nem eshetnek más működési és finanszírozási szabályok alá, mint azok az intézmények, amelyeket helyi fenntartó szervezetek vagy később önkormányzati társulások üzemeltetnek.
21. Helyre kell állítani a beiskolázási körzetek 2007-ben érvényes szabályozását. Normatív költségvetési támogatásban csak olyan oktatási intézmény tulajdonosa részesülhet, amely rendelkezik megállapított, más intézményekét nem átfedő beiskolázási körzettel.
22. A központi költségvetés a megszűnő iskolák tulajdonosai számára csak a felmenő rendszerű kivezetés idejére biztosíthat tanulólétszám alapú finanszírozást. Központi fejlesztési forrásokból kizárólag olyan iskolák részesülhetnek, melyek a helyi intézményhálózat racionalizálási programjában befogadó iskolaként szerepelnek.
23. A korai szelekciós pontok számának minimalizálása érdekében a nyolc évfolyamos iskolarendszert célszerű hat évfolyamosra átalakítani.
A törvényben rögzített kivételektől eltekintve az általános iskolák első hat évfolyamán nem engedélyezett a tagozatok kialakítása.
25. A szociális szelekció csökkentését célzó intézkedések keretében elengedhetetlen a roma deszegregációs program bevezetése, amely szoros összefonódásban áll a roma diákok számára kidolgozott, célzott támogatási intézkedések alkalmazásával.
26. Pénzügyi források szükségessége: A befogadó iskolaközpontok célzott fejlesztését elősegítő programok fenntartható finanszírozása elengedhetetlen, továbbá a deszegregációs program és a sajátos nevelési igényű tanulók habilitációját/rehabilitációját támogató szakmai szolgáltatói rendszer újbóli kiépítésének anyagi hátterének biztosítása is kiemelt fontosságú.
A pedagógushiány csökkentésének stratégiái
27. A pedagógusbérek felzárkóztatása a mindenkori diplomásátlagbérhez, a bérszint fennmaradását szolgáló automatizmus kialakítása.
28. Pályaelhagyó és nyugdíjas pedagógusok visszafoglalkoztatását, valamint a pedagógusképzésbe való belépést szolgáló ösztönzők alkalmazása.
29. A pedagógusok munkáját támogató (NOKS) munkatársak létszámának és bérének számottevő növelése.
30. A helyreállított intézményi autonómia keretei között a pedagógusok szakmai autonómiájának helyreállítása, adminisztratív állami ellenőrzésük csatornáinak felszámolása (például az intézményi elektronikus naplók, a tanulástámogató online platformok és a közoktatási információs rendszer szétválasztása).
A tanulók óraterhelésének csökkentésével egy időben fontos, hogy a pedagógusok munkaterhelése is fokozatosan csökkenjen. Az így felszabaduló munkaórákat érdemes olyan célokra fordítani, amelyek gazdagítják az iskolák által kínált tanulási lehetőségeket, elősegítik az egyéni fejlesztéseket, és támogatják a pedagógusok szakmai fejlődését is.
A közoktatás humán-erőforrás-gazdálkodási rendszerének átfogó újraértelmezése elengedhetetlenné vált. Ennek részeként javasolt a jelenlegi előmeneteli rendszerhez kapcsolódó állami minősítések és a központi teljesítményértékelési kritériumok eltörlése. E helyett olyan teljesítményértékelési rendszert kellene kialakítani, amely az intézmények autonómiájához és sajátos igényeihez igazodik.
33. Pénzügyi erőforrások szükséglete: A pedagógusok és az iskolák egyéb munkatársainak béremeléséhez elengedhetetlen források biztosítása, továbbá a képzési és átképzési programok költségeinek fedezése.
Természetesen! Íme egy egyedi megfogalmazás: **Közoktatási Reform Előkészítése: Új Utak Felfedezése a Tanulásban** A közoktatási rendszer átalakítása nem csupán szükségszerű, hanem izgalmas lehetőség is a jövő nemzedéke számára. A reform előkészítése során célunk, hogy innovatív megoldásokat találjunk, amelyek nemcsak a tananyag minőségét javítják, hanem a tanulási élményt is gazdagítják. Fontos, hogy a folyamat során figyelembe vegyük a pedagógusok, diákok és szülők véleményét, hiszen ők azok, akik a legjobban ismerik a rendszer működését és kihívásait. A közvélemény-kutatások, workshopok és fórumok révén számos értékes ötlet és javaslat merülhet fel, amelyek segíthetnek a célzott reform kidolgozásában. A digitális technológia integrálása, a pedagógiai módszerek modernizálása, valamint a tanulási környezet fejlesztése mind-mind kulcsszerepet játszanak abban, hogy a diákok motiváltabbak és sikeresebbek legyenek. Ezen kívül fontos, hogy a reform során a diverzitást és az inkluzivitást is hangsúlyozzuk, hogy minden gyermek megtalálja a saját útját a tanulásban. A közoktatási reform előkészítése tehát nem csupán egy projekt, hanem egy közös küldetés, amelynek célja egy olyan jövő megteremtése, ahol minden diák potenciálját maximálisan kiaknázhatja.
Az oktatási reform megközelítése kétlépcsős rendszerben valósulhat meg, amely lehetőséget teremt arra, hogy a közoktatás által kitűzött tanulási célokat, az oktatás pedagógiai felépítését, a tartalmi szabályozást, a minőségértékelési rendszereket és a szakmai szolgáltatásokat újraértékeljük. Ezt a folyamatot a "helyreállítási" szakasz során, az "államkonzervatív" keretrendszer által létrehozott és megszokott intézmények tehetetlenségi hatásainak leküzdése után kezdeményezhetjük. A reform előkészítését célzó kutatások és elemzések, valamint a tervezési szakasz során folytatott alapos szakmai és társadalmi konzultációk lehetőséget kínálnak arra, hogy a tervezési és döntéshozatali folyamatok megalapozott tényekre és nemzetközi példákra épüljenek. Ezzel biztosíthatjuk a megvalósíthatóság kulcsfontosságú feltételeinek kialakítását.
Egy oktatási reform előkészítésének kulcsfontosságú elemei a következőkre épülnek:
Az iskolaszerkezet a tanulási folyamat alapját képezi, amely a diákok fejlődését és tudásának gyarapodását szolgálja. Az iskolák különböző szintjei és típusai – az óvodától a felsőoktatásig – mind hozzájárulnak a fiatalok sokoldalú neveléséhez. A tanterv, az oktatási módszerek, a pedagógiai megközelítések és a tanárok szerepe mind meghatározó elemei ennek a komplex rendszernek. Az iskolaszerkezet nem csupán az intézmények hierarchiáját jelenti, hanem magában foglalja a tanulók közötti interakciókat, a szülők bevonását, valamint a közösségi és társadalmi hatásokat is. A modern iskolák egyre inkább figyelembe veszik a digitális világ kihívásait és lehetőségeit, így az oktatás nem csupán a hagyományos tantervek mentén halad, hanem integrálja az új technológiákat és innovatív megoldásokat. Egy jól megtervezett iskolaszerkezet lehetővé teszi a diákok számára, hogy kreatívan gondolkodjanak, problémákat oldjanak meg, és együttműködjenek társaikkal, miközben megerősítik identitásukat és értékrendjüket. Ezért fontos, hogy az iskolarendszer folyamatosan fejlődjön és alkalmazkodjon a változó igényekhez, hogy a jövő generációi is felkészülten léphessenek a világba.
A tartalmi szabályozás olyan keretrendszert jelent, amely meghatározza, hogy milyen típusú információk és üzenetek kerülhetnek közzétételre különböző platformokon. Ez a megközelítés célja a minőség, a megbízhatóság és a társadalmi felelősség elősegítése, miközben védelmet nyújt a félretájékoztatás és a káros tartalmak ellen. A szabályozás különböző formákban jelenik meg, beleértve a jogszabályokat, etikai irányelveket, valamint a közösségi platformok által alkalmazott moderációs intézkedéseket. Az ilyen intézkedések hatékonyan hozzájárulhatnak a digitális környezet biztonságossá tételéhez, ugyanakkor kihívások elé is állítják a szólásszabadságot és a kreatív kifejezést.
A külső tanulói értékelés egy olyan folyamat, amely során független szakértők vagy intézmények értékelik a diákok teljesítményét és tudását. Ez a megközelítés segít abban, hogy objektív képet kapjunk a tanulási eredményekről, valamint lehetőséget biztosít a különböző oktatási intézmények összehasonlítására. Az értékelés nemcsak a diákok fejlődését követi nyomon, hanem a tanárok és az iskola teljesítményét is tükrözi. A külső értékelések hozzájárulhatnak a pedagógiai gyakorlatok fejlesztéséhez, és segíthetnek az oktatási rendszerek folyamatos javításában.
A minőségértékelés folyamata során a termékek vagy szolgáltatások jellemzőinek alapos vizsgálatára kerül sor, hogy biztosítsuk azok megfelelőségét a meghatározott standardoknak és elvárásoknak. Ez nem csupán a hibák kiszűréséről szól, hanem a folyamatos fejlődés és a vevői elégedettség növelésének kulcsfontosságú eszköze is. A minőségértékelés során különböző módszereket alkalmazhatunk, mint például a statisztikai elemzések, a vizuális ellenőrzések vagy a tesztelési eljárások, amelyek mind hozzájárulnak ahhoz, hogy a végtermék vagy szolgáltatás a legmagasabb szintű elvárásoknak is megfeleljen. Az eredmények alapján pedig nemcsak a jelenlegi helyzetet elemezhetjük, hanem jövőbeli fejlesztési irányokat is kijelölhetünk.
Szakmai szolgáltatások hálózata.
Iskolaszerkezet. Olyan iskolaszerkezet kialakítására van szükség, amely
Megfelelő időtartamot biztosít a jövőbeli hatékony tanulást elősegítő alapvető készségek sikeres elsajátításához;
Formális kiválasztási folyamataink egyszerűsítése érdekében egységes megközelítést alkalmazunk, amely csökkenti a szelekciós pontok számát, így nem kínálunk lehetőséget a korábbi kilépésre.
az egyes iskolákkal szemben érvényesített szakmai elszámoltathatóság érdekében az egységesített kimeneti pontokon lehetővé teszi teljesítménystandardok (összegző mérési keretek vagy vizsgakövetelmények) rögzítését;
úgy biztosítja az egységes 12 évfolyamos tartalmi szabályozás intézményi kereteit, hogy az iskolai kezdőszakban komprehenzív, a felső-középfokon azonban már lehetővé teszi a gazdag programkínálatot.
Tartalmi szabályozás. Olyan tartalmi szabályozási rendszerre van szükség,
A fókuszba helyezett tanulási célok olyan kulcsfontosságú kompetenciákat és adaptív/transzverzális készségeket jelentenek, amelyek alapvetően hozzájárulnak a későbbi tanulás sikerességéhez. Ezek közé tartozik a problémamegoldás, a kreativitás és a szociális készségek, amelyek segítik a diákokat a kihívások leküzdésében. Emellett elengedhetetlenek a globális munkaerőpiacon elvárt küszöbkompetenciák, mint például a digitális tudás, az angol nyelvismeret, valamint az interkulturális kommunikáció képessége, amelyek mind hozzájárulnak a mai világban való boldoguláshoz.
amely elősegíti a tantárgyak közötti összekapcsolódást és a hozzájuk kapcsolódó fejlesztések megvalósítását;
amelyben az elsődleges folyamatszabályozási eszköz a Nemzeti alaptanterv által kijelölt keretek között megalkotott intézményi pedagógiai program;
A minimális közös tanulási célok és tartalmak meghatározása lehetőséget teremt az iskolák számára, hogy saját pedagógiai programjaikat szabadon alakíthassák ki. Ez a megközelítés széleskörű kreatív teret biztosít, ugyanakkor nem nyújt lehetőséget a különböző tagozatok indítására a felső középfokú oktatás előtt.
Olyan rendszert alakít ki, amely fenntartja a folyamatszabályozó és a kimeneti szabályozó eszközök közötti harmonikus egyensúlyt. Ebben a keretrendszerben a kimeneti szabályozók, mint például a kompetencia standardok, képezik az alapot az összegző célú külső mérésekhez és az érettségi vizsgákhoz.
amely lehetővé teszi a különféle tartalomhordozók minőségének ellenőrzését és biztosítását.
Külső tanulói értékelés. A jelenlegi külső tanulói teljesítménymérés és vizsgarendszer újragondolása szükséges ahhoz, hogy ezek az eszközök elsősorban az iskolák szakmai elszámoltathatóságát támogassák, miközben hozzájárulnak az iskolafejlesztés és az ágazati fejlesztéspolitika informálásához. A cél egy olyan rendszer kialakítása, amely nem csupán a tanulók teljesítményét méri, hanem valódi visszajelzéseket nyújt az oktatási intézmények számára, segítve ezzel a folyamatos fejlődést és a minőség javítását.
Minőségértékelés. Összekapcsolt intézményi önértékelés és külső független intézményértékelési rendszer létrehozása, melyben az utóbbi elsősorban nem elszámoltathatósági, hanem az intézményi önértékelést informáló (támogató) funkciót tölt be. Ezt egészíti ki a közoktatás információs rendszerének fejlesztése.
Szakmai szolgáltató rendszer. Keresletvezérelt, szektorsemleges és minőségbiztosított, a tanulók, pedagógusok, iskolák és helyi irányítók szakmai támogatások iránti szükségleteihez rugalmasan alkalmazkodó szakmai szolgáltató rendszer kialakulásának támogatása, amely magában foglalja a tankönyv- és taneszközpiacot, a pedagógus továbbképzési rendszert, a tanulástámogató szolgáltatásokat, valamint a szakmai- és szakszolgálatokat.
A november 16-i Szép Szóban publikált tanulmány első részében az oktatáskutató szerző mélyreható elemzést nyújt a modern oktatási rendszerek kihívásairól és lehetőségeiről.
A diplomaták Andrássy Gyula Köre, a közgazdászok Hetényi István Köre és a jogászok Szalay László Köre közös erőfeszítéssel a szakpolitikai nemzeti minimumok létrehozása mellett határoztak. E törekvés célja, hogy a gazdaság, az oktatás, a nemzetbiztonság, a külpolitika, a jogállam és más fontos területeken egyértelmű irányelveket fogalmazzanak meg. Ezek a "minimálprogramok" nem csupán alapvető kereteket nyújtanak, hanem lehetőséget biztosítanak egy átfogó és részletes szakpolitikai helyzetértékelés és program kidolgozására is. Radó Péter írása e fontos kezdeményezés részeként készült el, hozzájárulva a diskurzus gazdagításához.