Platón Karataev: Még nem merültünk el teljesen a következő album mélységeiben, de már jócskán a térdünknél tart a víz.

A Napkötöző dalaiban igazán tág és filozofikus témát, a napszimbólumhoz kapcsolódó szellemiséget teszitek már-már kézzelfoghatóvá. Hogyan kristályosítottátok ki a zenét, a dalszövegeket?
Balla Gergely: Az utóbbi időszakunk egy rendkívül intenzív alkotói élményt hozott magával, amely szűk négy évet ölelt fel. Még a Partért kiáltó című albumunk végső simításain dolgoztunk, amikor megkezdtük a Napkötöző első demóinak felvételét. Ez a kreatív folyamat hosszú időt vett igénybe, és organikus módon bontakozott ki az előző albumunkból. A Partért kiáltónál ráleltünk valamire, ami igazán a miénk, ezért most nem akartunk túl messzire ugrani, inkább alaposabban körülnéztünk a saját zenei világunkban.
Czakó-Kuraly Sebestyén: Ugyanakkor fontos hozzátenni, hogy a lemez munkálatainak kezdetekor még nem tudtuk, hogy a dalszövegek központi témája a Nap, valamint a napszimbólumhoz kapcsolódó szellemiség lesz, így nem rótt ránk nyomasztó terhet a téma nagyságának súlya.
B. G.: Pontosan, lényeges, hogy a munka mögött nem állt szándékos tervezés vagy koncepció. Az album anyaga természetesen bontakozott ki belőlünk, és csak később fedeztük fel a benne rejlő motívumokat.
Kérlek, oszthatnátok meg velem, milyen módon alakult át a Napkötöző a Partért kiáltóból?
B. G.: Rengeteget tanultunk a Partért kiáltó munkálataiból, így ezek az eszközök dalszerzői tudásként és technikailag is már a Napkötöző alkotói folyamatának legelejétől ott voltak velünk. Szerettük volna továbbvinni az előző lemezt a magunk módján.
Célunk, hogy szabadon és könnyedén hozzunk létre, ám azt is tapasztaljuk, hogy minél mélyebb kihívásokkal nézünk szembe egy dal készítése során, annál nagyobb örömöt adhat a kreatív megoldás megtalálása. Ahogyan Jung is megfogalmazta: egy fa sem érheti el a mennyet, ha előbb nem ereszkedik le gyökereivel a pokol mélyére. Ez a kettősség az élet minden aspektusában ott van, és különösen az alkotás folyamatában is megfigyelhető.
A dalok világában gyakran felmerül a kérdés, hogy mi volt előbb: a szöveg vagy a zene? Sok zeneszerző és dalszerző számára ez a választás egyfajta kreatív kihívást jelent. Vannak, akik először a dallamokat alakítják ki, majd ehhez keresnek szavakat, míg mások a lírai tartalmat helyezik középpontba, és arra építik fel a zenét. Mindkét megközelítésnek megvan a maga varázsa, és a végeredmény mindig a művész egyéni stílusát tükrözi. Szóval, lehet, hogy a szöveg és a zene egymással párhuzamosan születik, mint egy szép tánc, ahol a két elem kiegészíti egymást.
B. G.: Minden dal mögött egyedi történet rejlik, és ez folyamatosan változik. Van, hogy először egy gitármotívum születik, máskor egy énekszólam vagy éppen egy szöveg. A dalaink hangzását elsősorban Sebő és a producerünk, Zwickl Ábel formálja. Különösen fontos számomra Ábel, hiszen már közel tíz éve dolgozunk együtt, a For Her című album óta. Bár nem áll a színpadon mellettünk és a fotókon sem szerepel, számomra ő a zenekar elengedhetetlen és meghatározó része. Minden lemeznél, így a Napkötözőnél is, a tőle érkező kreatív impulzusok nagy hatással voltak, nélküle nem születhettek volna meg ezek a zenei alkotások.
Gergő, mesélj arról, hogyan zajlik nálad a dalszövegírás folyamata! Milyen lépéseket követsz, amikor egy új dal szövegét alkotod? Milyen inspirációk segítenek neked a gondolatok kibővítésében és a szavak megformálásában?
B. G.: Folyamatosan felfedezem és kutatom azokat a szavakat, kifejezéseket és mondatokat, amelyek mélyen megérintenek, és valamilyen módon elindítanak bennem érzelmi hullámokat. Nincs előre meghatározott módszerem arra, hogyan formálom meg a dalszövegeimet; minden egyes szöveg egyedi, és mind más-más úton születik meg a lemezen.
Ez a folyamat egyrészt jó, mert így nagy a katarzis akkor, ha megszületik a szöveg, másrészt azonban nem, mert bizonytalanságot idéz elő. Nem tudhatom, hogy meddig találok így szavakat, sorokat.
Hogyan tudtok szabadon alkotni ebben a széleskörű alkotói környezetben, anélkül, hogy túlságosan aggódnátok amiatt, mikor tűnik el egy frissen felmerült ötlet?
B. G.: Hosszú ideig, a Partért kiáltó projektjeim kezdetéig folyamatosan szorongtam emiatt. Alkotóként nyomasztott a gondolat, hogy egyetlen megírt dal után sincs garanciám arra, hogy érkezik a következő. Ezt a félelmet azzal tudtam legyőzni, hogy szövegírás közben mindig tudatosítottam magamban: még ha most, ebben a pillanatban véget érne a zenekar, akkor is végtelen hálát érzek az eddig megalkotott dalokért. Már nem aggódom a jövő miatt - egyszerűen örülök annak, ami jelenleg van. Dalról dalra, lemezről lemezre haladunk előre. Pilinszky "bízni a keletkezésben" kifejezése is tökéletes mottó erre a folyamatra.
Hogyan érintett titeket a negyedik lemez alkotói folyamatai közben történt tagváltás?
Cz. K. S.: Emberileg és lelkileg rendkívül nehéz volt számunkra, hiszen el kellett búcsúznunk egy régóta velünk zenélő, drága barátunktól, Bradák Somától. Ugyanakkor szakmai szempontból nagyon izgalmas időszakon mentünk keresztül, amikor új csapattagunk, Zsombi csatlakozott hozzánk. Az ő érkezése hatalmas lökést adott a kreatív folyamatainknak. Zsombi zenei világa sokkal közelebb áll ahhoz az irányhoz, amely felé haladunk, így jelentős mértékben hozzájárult a dalainkhoz. Olyan témákat és ötleteket hozott be, amelyek nekünk eszünkbe sem jutottak volna, ezzel pedig új inspirációt nyújtott számunkra.
Zsombi, mesélj, hogyan találtál rá a zenekarra, és mi vezetett ahhoz, hogy csatlakozz?
Farkas Zsombor: Ábel kulcsszereplője volt ennek a folyamatnak. Amikor a Carson Comában dolgoztunk együtt - én a roadolás feladatát láttam el, míg ő a hangmérnöki teendőket vitte -, felfigyelt rám, és később ajánlott be Gergőnek és Sebőnek.
Ábel, te tényleg nagy kulcsfigura vagy ebben a zenekarban!
Zwickl Ábel: Soma távozása után hosszan beszéltem a zenekarnak arról, hogy elengedhetetlen, hogy találjunk valakit, aki a köztünk lévő harmonikus együttműködésbe illeszkedve dobosként gazdagítaná a közös munkánkat. Zsombit már hallottam zenélni, és felvetettem, hogy érdemes lenne kipróbálni, hogyan illeszkedne a csapat dinamikájába, és milyen friss ötletekkel tudná megfűszerezni a zenénket.
F. Zs.: Igen, tehát nem azzal a megfogalmazással kerestek meg, hogy holnaptól csatlakozhatok a zenekarhoz. Először csak dalrészleteket kaptam, majd később a teljes számokat demó verzióban. Ezek alapján osztottam meg a saját ötleteimet, hogy mit tudnék hozzátenni a dalokhoz.
Z. Á. bemutatta nekünk, és őszintén mondom, hogy pontosan azokat a zenei elemeket kaptuk tőle, amikre éppen szükségünk volt.
Mi az, ami igazán összeköt benneteket és kiemel a tömegből, mint egy eredeti csapat? Melyek azok a közös értékek és célok, amelyek révén együtt képesek vagytok a legjobbat nyújtani, és egymást folyamatosan motiválni? Az összhang, a bizalom, és a kreatív együttműködés mind hozzájárulnak ahhoz, hogy egy igazán sikeres csapatot alkossatok. Milyen sajátos jellemzőkkel bír a csapatotok, ami lehetővé teszi, hogy egyediek legyetek a feladatok megoldásában és a kihívások leküzdésében?
B. G.: Senki sem azt tartja szem előtt, hogy ő maga miként tudna érvényesülni, hanem azt, hogy mi szolgálja a dalt. Belső bizonyosság van bennem azzal kapcsolatban, hogy ha mindenki beleteszi magából a maximumot, akkor jó dalt hozunk létre együtt.
Cz. K. S.: Továbbá, mindenki nyitott szívvel és teljes bizalommal közelít a másikhoz.
B. G.: Az az érzésem, hogy ha most bármelyikünket eltávolítanánk a csapatból, a projekt már nem működne ugyanúgy. A Napkötöző egy igazi közös alkotás, amit együtt hoztunk létre, közös erőfeszítéseink gyümölcseként.
Amikor a Partért kiáltó megjelent, már sejthető volt, hogy egy új lemez formálódik. Milyen irányt képzeltek el magatok előtt most, a Napkötöző megjelenését követően?
Cz. K. S.: Vannak dalötleteink, de nem agyalunk azon, hogy ezek a dalok hogyan érnek majd fel az előző lemezünk szintjére - inkább csak örülünk annak, hogy foglalkozhatunk velük, dolgozhatunk rajtuk. Az a törekvésünk, hogy kihozzuk a saját elvárásaink szerinti maximumot a dalötleteinkből, arra azonban nincs ráhatásunk, hogy miként sülnek el a szerzeményeink a befogadói oldalon.
B. G.: Nagyon izgatottan várom ezt a következő időszakot. Jövőre lesz tízéves a zenekar. Anno 2016-ban talán elképzelni se tudtuk volna, hogy idén kiadunk egy ilyen lemezt, mint a Napkötöző, és csak várom a további kanyarokat, amiket be fogunk még venni. Nem mondom, hogy nyakig vagyunk a következő lemezben, de már térdig ér a víz, és még így is azt érzem, hogy számtalan irányban folytatódhat a munka. Izgalmas élmény alkotóként beleengedni magunkat ebbe a kiszámíthatatlan folyamatba.
Hogyan telik a nyaratok? Melyik helyszínen találkozhatunk veletek a közelgő hónapokban?
B. G.: A nyár folyamán rengeteg koncertünk vár ránk, és közülük különösen izgalmasnak tartom a Művészetek Völgyét, ahol mi leszünk a nyitókoncert fellépői a nagyszínpadon. Az eseményt Vecsei H. Miklós rendezi, ami már önmagában is különleges. A műsor gerincét a Napkötöző dalai alkotják, és örömmel mondhatom, hogy számos tehetséges művésszel, alkotóval és baráttal oszthatjuk meg ezt a felejthetetlen élményt. Velünk lesz többek között a Kaláka, Lovász Irén, Kollár-Klemencz László, Süveg Márk "Saiid", Szabó Benedek, Nóvé Soma, a QJÚB és Henri Gonzo is. Izgatottan várjuk ezt a különleges találkozást!
Bár már a hazai pályára fókuszáltok, idén is találkozhat veletek a külföldi hallgatóság a Szigeten. Hogy készültök erre a koncertre?
B. G.: Nem közelítjük meg a fellépéseinket másként, mint mondjuk egy Ördögkatlan- vagy Fishing on Orfű eseményt, ahol a hazai közönség előtt adunk koncertet. Nem cseréljük le a magyar dalainkat a régi angol nyelvű dalainkra, mert meg vagyok győződve arról, hogy a magyar nyelvű számok is megállják a helyüket a nemzetközi közönség előtt. Ezt mindig tapasztaljuk a turnéink során is.