Hamarosan véget ér az Ügyfélkapu működése, és fontos, hogy tisztában legyünk a közelgő változásokkal. Itt van, amit érdemes tudni!


A jövő év elejétől fontos, mindannyiunkat érintő adminisztratív változás lép életbe: 2025. január 16-tól megszűnik a már jól ismert Ügyfélkapu. Helyébe az Ügyfélkapu+ lép, illetve a Digitális Állampolgárság Program (DÁP) alkalmazás lesz használható. Az Economx lépésről-lépésre bemutatja, mit kell tennünk.

A kormányzat célja, hogy minél többen lépjünk be a digitális állampolgárok világába, hiszen ennek számos előnye van számunkra. Az ügyintézés gyorsabbá és gördülékenyebbé válik, ami megkönnyíti mindennapi életünket. Ráadásul a digitális megoldások révén a kormányzat is könnyebben kezelheti a terheit, így mindenki számára hatékonyabb és modernebb szolgáltatásokat nyújthat.

Az egyik legfontosabb, egyben leginkább küszöbön álló változás, hogy 2025. január 16-tól megszűnik a jó ideje használt, hagyományos ügyfélkapu, és a helyébe lép a várhatóan jóval biztonságosabb Ügyfélkapu+ - világított rá cikkében az Economx.

Mindemellett a kormány elindította a Digitális Állampolgárság Programot, amely egy mobilappon keresztül biztosítja az elektronikus ügyintézést. Múlt pénteken Rogán Antal, a Miniszterelnöki Kabinetirodát vezető miniszter beszélt részletesen a változásokról.

Ami szükséges a néhány perc alatt elvégezhető művelethez:

A kétfaktoros hitelesítés már biztosan ismerős lehet számunkra, hiszen gyakran találkozunk vele, például amikor online vásárlásaink során vagy banki tranzakcióink lebonyolításakor a mobilalkalmazásunkon keresztül kell megerősítenünk a műveletet.

Az Ügyfélkapu+ használatakor, belépéskor a telefonunkra megkapjuk ezt a kódot az Authenticator megnyitásával: ezt a számsort kell majd a bejelentkező felületen beírni.

Fontos, hogy az Ügyfélkapu+ regisztrációját 2025. január 15-ig lebonyolítsuk, mivel január 16-tól már nem lesz lehetőségünk a hagyományos Ügyfélkapuhoz tartozó felhasználónév és jelszó használatára. Tehát érdemes időben cselekedni, hogy elkerüljük a késlekedést!

Ha január közepéig nem végezzük el egyik regisztrációt sem (Ügyfélkapu+ és/vagy DÁP), akkor nem tudjuk elektronikus úton intézni azokat az ügyeket, amelyekhez ügyfélkapus belépés szükséges.

2025. január 16-án tehát az Ügyfélkapu megszűnik, és nem tudjuk majd elérni rajta keresztül például az EESZT-t, az ONYA-t, az eSZJA-t, illetve a többi központi online ügyintéző felületet. Ha regisztráltunk, ezekre az állami oldalakra zökkenőmentesen beléphetünk majd a megadott határidőtől az Ügyfélkapu + szolgáltatással, akárcsak a DÁP mobilappal.

A tervek alapján az Ügyfélkapu+ rendszer működése 2025. december 31-ig tart, ezt követően a DÁP veszi át az irányítást az online állampolgári ügyintézés terén - számol be róla az Economx.

A különbség lényegében annyi, hogy az Ügyfélkapu+ lehetővé teszi, egész pontosan az eddigiekhez hozzáteszi a kétfaktoros azonosítást, ami a gyakorlatban azt jelenti, hogy a felhasználónév és a jelszó megadása mellett szükség lesz a már említett egyszeri Authenticator biztonsági kód megadására is, ami minden alkalommal más és más.

Mert e nélkül már nem kellően biztonságos az Ügyfélkapu, a kétlépcsős azonosítással azonban jóval nagyobb eséllyel meg lehet előzni, hogy illetéktelenek éljenek vissza az érzékeny személyes adatainkkal.

A Nemzeti Kibervédelmi Intézet (NKI) egy korábbi tájékoztatójában figyelmet fordított a kiberbiztonság erősítésére, és javasolta a Google Authenticator és Microsoft Authenticator alkalmazások használatát, amelyek mind az iOS, mind az Android platformokon elérhetők. Ezen kívül kiemelte a Nemzeti Infokommunikációs Szolgáltató (NISZ) által kifejlesztett NISZ Hitelesítőt, valamint a platformfüggetlen Authy alkalmazást is, mint alternatív megoldásokat a felhasználói hitelesítés biztonságának növelésére.

Ha nincs okostelefonja vagy tabletje, webes vagy asztali (desktopos) hitelesítő alkalmazást is használhat (pl. TOTP.APP, Verifyr).

Tipp! Mielőbb belevágunk egy Ügyfélkapu+ regisztrációba, mindenképpen érdemes előbb az általunk szimpatikusnak vélt/számunkra rendelkezésre álló Authenticator alkalmazást letölteni, és a telefonunkon vagy az egyéb eszközeinket elérhetővé tenni.

Az Economx egy személyre szabott teszt elvégzése után a következő lépéseket ajánlja:

Mostantól, amikor belépünk az Ügyfélkapu+ felületére, három fontos adatot kell megadnunk: a felhasználónevet, a jelszót és az Authenticator alkalmazásban megjelenő hat számjegyű azonosítókódot, amely a regisztrációnkhoz kapcsolódik. Különösen figyelni érdemes erre, ha az Authenticator appot más szolgáltatásokhoz is használjuk, hogy elkerüljük a zavart vagy a hibás belépéseket.

A digitális államról és a digitális szolgáltatások nyújtásának egyes szabályairól szóló törvény jelenlegi változata szerint a kormánynak meggyőződése: az információs és a kommunikációs technológiák fejlődése gyökeres átalakulásokat hozott az életünkbe. Éppen ezért elérkezettnek látták az időt, hogy átemeljék az állam és a társadalom kapcsolatát a digitális térbe.

Vagyis a kormányzat célja a digitális állampolgárság megteremtése, illetve a törvény szövegét idézve: "hogy felhasználóbarát alapokra helyezze a digitális térben történő ügyintézést és szolgáltatások nyújtását." Tehát az átállás arról szól, hogy biztonságosabb, korszerűbb, egyszerűbb és minél egységesebb online ügyintézési rendszert teremtsenek, amely kellően biztonságos is.

Gyakorlati tapasztalatok alapján egyértelműen megfigyelhető, hogy valódi innovációk bukkannak fel:

Amikor műszaki termékeket, mint például hűtőszekrényt vásárolunk, a Digitális Állampolgárság Program alkalmazásában elektronikus formában is megkapjuk a garanciajegyet.

Hidvéghi Balázs, a Miniszterelnöki Kabinetiroda miniszterhelyettese, már korábban hangsúlyozta ezt az Oeconomus Gazdaságkutató Alapítvány által szervezett Digitális Magyarország című eseményen. A rendezvényről készült tudósításunkat itt találja. (Borítókép: Bődey János / Index)

Related posts