Miért félünk attól, hogy az állam újra megfoszt minket attól, ami már régen elvettetik másoktól? - PestiSrácok


Miért rettegünk attól, hogy elveszi az állam azt, amit már rég elvettek mások tőlünk? Kroó Zita 2025-01-16

Az Ügyfélkapu+ és a Digitális Állampolgárság feszültségeket kelt, és a szituáció érdekessége, hogy éppen azok a progresszívek emelik fel a hangjukat, akik már régóta elhagyták a bankkártyát, hiszen okostelefonokkal és okosórákkal intézik a vásárlásaikat. Plázákban már évek óta nem járnak, mivel az online vásárlás kényelmesebb számukra, és a munkatársaikat sem ismerik fel az utcán, hiszen a home office világában élnek. Ironikus, hogy éppen ők, akik a modern technológiát leginkább magukévá tették, most egy kétfaktoros hitelesítéstől tartanak, amelyet a Facebook már jó ideje alkalmaz, és akkor nem okozott nekik problémát. Közben pedig az adatok védelme körüli aggodalom is megmosolyogtató, figyelembe véve, hogy a telefonjaink már ismerik az arcunkat és az ujjlenyomatunkat. Sőt, ha a legkisebb dolgokról, például a pelenkák állapotáról beszélgetünk, biztosak lehetünk benne, hogy a következő telefonos böngészés során pelenkareklámokkal találkozunk. Mindezek tükrében nehezen érthető, hogy miért aggódunk annyira az adataink, testünk, lelkünk és gondolataink védelméért, amikor valójában már régen elengedte azokat az életünk. Most viszont van egy új aspektusa is a dolognak: az adatok megadása tényleg értelmet nyer, hiszen ezáltal az ügyintézés folyamata gyorsabbá és gördülékenyebbé válik.

Őszinte leszek, ha valaki, én nem vagyok a technika ördöge. Számos alkalommal akadtam már fent piszlicsáré dolgokon a neten vagy egy okoseszköz alkalmazása kapcsán. Éppen ezért meglepő számomra, hogy az Ügyfélkapu+-ra való átállás egy YouTube-videó megtekintése után ment, mint a karikacsapás (tény, hogy 15-én este ültem le, hogy kibogozzam ezt a gordiuszi csomót). Nagyon örültem is ennek, mivel számos ügyemet ezen a felületen intézem évek óta és boldog vagyok, hogy nem kell sorszámot húzva várnom a Kormányablakokban. Itt jegyezném meg azt is, hogy nem az a típus vagyok, aki elsőként tölti le az életét megkönnyítő alkalmazásokat, nem szeretem az online naptárakat és a bankolást is sokáig laptopon és nem telefonon intéztem. Ám, ha az ember egyszer felfedezi ezeknek az újításoknak a könnyebbségét, belátja, hogy időt, pénzt és energiát spórol.

Nem tartom elítélendőnek, hogy az Ügyfélkapu kétfaktoros hitelesítést használ. Ez a felület ugyanis tényleg a személyes ügyeink intézésére szolgál, legyen szó házasságról, gyerekekről, ingatlanokról vagy vállalkozásokról, és természetesen senki sem szeretné, ha mások hozzáférhetnének ezekhez az információkhoz. A Facebook már évek óta alkalmazza a kétfaktoros hitelesítést, és mégsem látni folyamatosan a posztokat, amelyek ezt problémának neveznék. Ráadásul a közösségi média sokkal több információt gyűjt rólunk, mint amit az Ügyfélkapu képes megismerni. Bár a Zuckerberg által üzemeltetett platformon elvileg mi magunk döntjük el, hogy mit osztunk meg, a valóságban rengetegen szinte mindent közzétesznek. Azok is, akik most aggódnak az adataik védelme miatt, gyakran egy teljes családi portrét mutatnak be a Facebookon, beleértve munkahelyüket, tanulmányaikat és aktuális tartózkodási helyüket is.

Fontos megemlíteni, hogy a mobiltelefonunk valójában egy apró, de rendkívül sokoldalú zsebes számítógép. A készülékek feloldásához sokan az arcfelismerés kényelmét választják, míg mások az ujjlenyomatukra támaszkodnak. Különös, hogy míg mostanában sokan felháborodnak a modern technológia adatgyűjtési módszerein, a múltban a gombos telefonok idején senki sem aggódott amiatt, hogy ezek a készülékek nem követték a lépteinket, és nem tudták, mikor és hol tartózkodunk.

Van még egy rendkívül bosszantó aspektusa a digitalizáció fejlődésének, amit érdemes megemlíteni. Nem más, mint az a tényező, hogy folyamatosan lehallgatnak minket. Ha valaki még nem vette volna észre, kedves olvasók, amikor éppen Marika nénivel beszélgetnek a kisbabájuk emésztési szokásairól, a következő pillanatban már pelenkareklámok fognak felbukkanni a képernyőjükön, mintha a Nagy Testvér figyelné őket. De nem állunk meg itt: ha kártyával vásárolunk például egy doboz sört, akkor nem sokkal később már a hasonló termékek reklámjaival bombáznak minket, hogy bátorítva legyünk az újabb vásárlásokra (ezek mind megtörtént esetek). Lehetséges, hogy már annyira hozzászoktunk ehhez a jelenséghez, hogy nem is háborodunk fel rajta, viszont az igazság az, hogy a hasznunk ebből aligha van. Valójában csupán annyit érnek el velük, hogy ötleteket adjanak arra, mire is költsük el a nehezen megkeresett forintjainkat.

Engedjétek meg, hogy megosszam veletek egy érdekes tapasztalatomat a Google működésével kapcsolatban. Nem titok, hogy a keresőóriás folyamatosan figyelemmel kíséri, hogy az emberek milyen kifejezésekre keresnek rá. Év végén pedig rendszerint összegyűjtik a legnépszerűbb kereséseket, ami sokszor vicces eredményekhez vezet. Az egyik legemlékezetesebb élményem ezzel kapcsolatosan egy korábbi munkahelyemhez kötődik, ahol egy olvasói levél érkezett. Az író felháborodott, amiért a cikkeink mellett szexuális segédeszközöket hirdetünk. A kedves olvasó láthatóan nem volt tisztában azzal, hogy a hirdetések automatikusan generálódnak a Google rendszere által, az ő saját keresési szokásai alapján. Tehát valójában nem mi választottuk ki ezeket a hirdetéseket, hanem a Google, amely az olvasó korábbi böngészéseihez igazította az ajánlatokat. Így végül az olvasó saját magát leplezte le, és ezzel egy igazán szórakoztató pillanatot csempészett a munkanapunkba.

Összességében tehát érdemes elismernünk, hogy évek óta folyamatos megfigyelés alatt állunk: az életvitelünket, megjelenésünket, gondolkodásmódunkat és vásárlási szokásainkat is követik. Ráadásul nem az állami szervek, hanem techóriások végzik ezt a tevékenységet, akiknek nem sok közük lenne a mi életünkhöz, mint az államnak. A haladás szellemében éljünk a jelen lehetőségeivel (más választásunk igazából nincs is), és lehet, hogy nem is olyan borzalmas ez, mint ahogyan elsőre tűnik. Ha pedig egyszer belemerülünk, talán még élvezni is fogjuk, hogy mennyire gyorsan elintézhetjük bizonyos dolgainkat.

Kép forrása: iStock

Persze! Íme egy egyedi Facebook hozzászólás: "🌟 Ma végre elérkezett a nap, amikor megosztom veletek a legújabb élményeimet! 🌈 A hétvégén egy csodás kiránduláson vettem részt, ahol a természet csodái és a barátaim társasága egyaránt felejthetetlen élményt nyújtott. 🍃✨ Képzeljétek, még egy gyönyörű vízesést is felfedeztünk! 💦 Ha valaki kedvet kapott egy kis kalandra, ne habozzon, írjatok! 🎒❤️"

Természetesen! Íme egy egyedi megfogalmazás a megadott témák köré: --- A digitális világ folyamatos fejlődése új kihívásokat hoz magával, különösen a felhasználói adatok védelme terén. A kétfaktoros hitelesítés egy hatékony módszer, amely segíthet megakadályozni a jogosulatlan hozzáférést, ám sokan még mindig nem élnek ezzel a lehetőséggel. A megfigyelés és adatgyűjtés kérdése szintén felháborodást kelt a közönség körében, hiszen a személyes adatok védelme alapvető jog. Az ügyfélkapu rendszerek működése során fontos, hogy a felhasználók tudatában legyenek ezeknek a kérdéseknek, és hogy a vezetők felelősségteljesen kezeljék az adatokat, hogy bizalmat építsenek és megőrizzék a felhasználók biztonságát. --- Remélem, hogy tetszik az átfogalmazás! Ha további változtatásokat szeretnél, csak szólj!

Related posts