Legyél csapatjátékos, mint Monet, aki színeivel és ecsetvonásaival együtt alkotta meg a csodás tájakat. Az igazi művészet a közös munkában rejlik, ahol minden egyes tag hozzájárul a végeredményhez, és együtt teremtitek meg a harmóniát.


Caravaggio, Rembrandt, Klimt, Dalí, Modigliani, Renoir és Frida Kahlo – mind olyan festők, akikről szóló előadások jegyeit szinte pillanatok alatt elkapkodják, mintha a legnagyobb popikonok koncertjeire szóló belépők lennének. A budai Képezőben Bán Blanka művészettörténész irányításával zajló Művészetről könnyedén című előadás-sorozat néhány év alatt valódi kultikus eseménnyé fejlődött, mára pedig már csak bérlettel juthatunk be a tartalmas beszélgetésekre. Mi rejlik a képzőművészet magjában, és milyen mélyebb értelmet adhat számunkra egy festmény az esztétikai élvezeten túl? Ezeket a kérdéseket jártuk körbe a Képező tulajdonosaival.

A Margit-negyed program egyik korai lakója volt 2021-ben a Keleti Károly utcában otthonra lelő Képező. A művészeti közösségi tér alapítói, Bada Éva és Csiszár Beatrix a Magyar Nemzeti Galéria munkatársaiként ismerkedtek meg, és azóta számos sikeres múzeumpedagógiai programot valósítottak meg együtt. Hamarosan világossá vált számukra, hogy a közösen megálmodott, iskolásoknak szóló edukációs programjukat csak egy saját helyszínen tudják igazán életre kelteni. Céljuk, hogy a fiatalok számára élményszerűvé tegyék a képzőművészetet, és hidat építsenek az iskolai oktatás és a múzeumok világ között, lehetőséget adva a fiataloknak arra, hogy aktívan részt vegyenek a művészeti élményekben.

A Képező tulajdonosai ma már egy hatfős csapattal dolgoznak, az óvodásoknak, kisiskolásoknak és kamaszoknak szóló oktatási programok mellett művészeti szakköröket, kortárs kiállításokat, felnőtteknek szóló képzőművészeti előadásokat, művészetterápiás és kreatív önfejlesztő (art coaching) foglalkozásokat is szerveznek, de cégeknek is kínálnak művészeti élmény programokat. - A vizuális nevelésben sokkal több lehetőség rejlik, mint amennyit a közoktatás ki tud aknázni. A képzőművészeti alkotások rengeteget adhatnak egy gyereknek, ráadásul hatékony eszközként használhatjuk a közismereti tárgyak elsajátításához is, hiszen jól össze lehet kapcsolni a meglévő tudásanyagukkal. De a képzőművészet kiválóan fejleszti a szociális készséget, az empátiát és a fantáziát is, és az önismeret elmélyítésében is segítséget nyújthat - mondja Csiszár Beatrix.

A kezdetekkor a hangsúly nem csupán az alapvető műveltség elsajátításán volt, hanem a képzőművészeti alkotásokkal való élményszerű találkozásokon is. Az ArtKoffer program keretében olyan neves művészek, mint Pablo Picasso, Claude Monet, Vincent van Gogh, Frida Kahlo, Szinyei Merse Pál, Csontváry Kosztka Tivadar és Munkácsy Mihály életéről mesélünk, bemutatva egy-egy, az adott művészhez kapcsolódó tárgyat. Ezek a tárgyak nem csupán eszközök, hanem az életük szimbolikus üzeneteit is közvetítik, így közelebb hozzák a művészet világát a gyerekekhez. Fontos, hogy mindig legyen egy izgalmas történet, amely révén a gyerekek könnyebben azonosulhatnak a művészettel és a művekkel. Megpróbáljuk meghatározni, hogy kinek mi az a fő motívum, amit példaként átadhatunk a fiataloknak. „Legyél csapatjátékos, mint Monet, merj újrakezdeni, mint Szinyei!” – ezek a gondolatok visszatérően megjelennek a foglalkozások során. A művészek életének bemutatása elengedhetetlen, hiszen nem elegendő csupán a festményekről beszélni – hangsúlyozza Bada Éva.

2024-től kezdődően a közoktatásban már nem elérhető a művészettörténet, sem választható tantárgyként, sem érettségi tantárgyként. Ezen változások miatt a Képező tulajdonosai számára még inkább kiemelt jelentőségűvé vált, hogy támogassák a diákokat és a tanárokat. - Mi már nem csupán a képzőművészet népszerűsítésére törekszünk. Az ARTKoffer programunk keretében a gimnazisták számára stílustörténeti korszakokon és irányzatokon keresztül mutatjuk be a művészettörténet fontos állomásait, mindezt összekapcsolva az irodalom és történelem tantárgyakkal. Ezzel nemcsak egy új perspektívát kínálunk, hanem konkrét segítséget is nyújtunk az érettségi felkészüléshez - mondja Csiszár Beatrix.

Bada Éva és csapata is tapasztalja a közösségi média, különösen a néhány másodperces videók okozta figyelemzavart a gyerekek körében. Az élménypedagógiai foglalkozásaik során ugyan klasszikus, több száz éves képzőművészeti alkotásokról beszélnek, de kreatívan alkalmazzák a modern interakciókat, hogy felkeltsék a fiatalok érdeklődését. Az órákhoz szervesen kapcsolják a közösségi média jellegzetességeit, így például a diákoknak telefonjuk segítségével kell létrehozniuk egy mini-projektet. Ráadásul egy ingyenes tehetséggondozó sorozatot indítottak három különböző korosztály számára. A diákok fél éven át, hetente egyszer látogatják a Képezőt, ahol a művészettörténet különféle stílusaival, az impresszionizmustól kezdve a kortárs képzőművészetig, ismerkednek meg. Az interaktív előadásokat követően a gyerekek művészetpedagógusok irányításával festenek, kollázsolnak vagy éppen 3D-s alkotásokat készítenek, így a hagyomány és a modernitás találkozik a kreatív önkifejezés terén.

A Képező célja, hogy a fiatalokban érzékenyítse a kortárs képzőművészet iránti érdeklődést. Évente hat-hét izgalmas kortárs kiállítást rendeznek, amelyekhez mindig ingyenes művészetpedagógiai foglalkozásokat kínálnak az iskolai csoportok számára. Például tavaly a Test & lélek metafizikája című kiállításhoz kapcsolódóan "Testképek a willendorfi Vénusztól Barbie-ig" címmel indítottak foglalkozást gimnazisták számára, amely lehetőséget teremtett a mélyebb művészeti diskurzusok és kreatív kifejezési formák felfedezésére.

- A kortárs alkotások napjaink kérdéseire reflektálnak. Az örömök, traumák, a fájdalmak, a társadalmi elvárások lenyomatai, fizikai kivetülései mind megjelennek a testünkön. A korosztályt különösen foglalkoztatja a testkép, sokan küzdenek testképzavarral vagy más, lelki problémával - mondja Bada Éva. - Ezeken a foglalkozásokon arról beszélgettünk velük, hogy mindezt hogyan lehet és kell kezelni. A képzőművészeti alkotásokon keresztül pedig bemutattuk, hogy a társadalmi változások hatására, miként alakultak a női és férfi ideálok. Megnyíltak, beszélgettek, fontos kérdéseket tettek fel. Ezek a foglalkozások nemcsak segíthetnek nekik feldolgozni az esetleges bizonytalanságaikat, frusztrációikat, de például a történelmi ismereteiket is össze tudják kapcsolni az adott kor lenyomatával, amit egy festmény vagy szobor mutat meg.

Az aktuális események mélyebb megértéséhez elengedhetetlen az előzmények ismerete. Számos kortárs művész hivatkozik olyan klasszikus alkotókra és művekre, amelyek inspirációt adtak számukra. Feladatunk, hogy ezeket a párhuzamokat felfedjük, és támogassuk a fiatalokat és felnőtteket a művészet felfedezésében. Ez gyakran komoly kihívást jelent, különösen akkor, ha a művész üzenete nem annyira nyilvánvaló, mint egy romantikus festmény esetében. Sőt, még ott is találhatunk meglepetéseket és rejtett jelentéseket – fogalmazza meg Csiszár Beatrix. A célunk, hogy a képzőművészetet közelebb hozzuk a fiatal generációhoz. Bada Éva hangsúlyozza, hogy nem az a lényeg, hogy mindenki szeresse a műveket, hanem hogy ösztönözzük őket a mélyebb megértésre. Arra szeretnénk sarkallni őket, hogy merüljenek el az alkotások világában, és legyen kedvük felfedezni az egyes témákat. A saját kiállításainkon ráadásul lehetőségük van közvetlenül beszélgetni az alkotókkal, így még közelebb kerülhetnek a művek születéséhez és üzeneteihez.

Nemrég zárult 0036mark kiállítása, amely a street art, a popkultúra és a művészettörténet kapcsolatát helyezte fókuszba. A kultikus rendszerváltás előtti magyar mesefilmek és rajzfilmsorozatok meghatározó karaktereivel, a posztmodern korszak kultikus filmjeivel, valamint mindenkori művészet- és kultúrtörténeti referenciákkal egyaránt dolgozó művész popkulturális vagy művészettörténeti kontextusba helyezett karaktereivel társadalom- és rendszerkritikus üzeneteket közvetít. - Nagyon könnyen kapcsolódhatnak ezekhez a munkákhoz a gyerekek, a street art műfaj kapcsán nemcsak az alkotásokról, hanem a saját jelenükről, a városi környezet vizuális kultúrájáról is beszélgetünk velük - mutat rá Csiszár Beatrix.

Bada Éva hangsúlyozza: olyan teret álmodtak meg, ahol a felnőttek is otthon érezhetik magukat. Kusovszky Bea festőművész irányításával a résztvevők híres művészek, mint Henri Rousseau, Kandinszkij, Magritte, Jasper Johns és Bak Imre stílusából merítve alkothatnak. A tavaszi kurzus során az ő műveik inspirációt adnak a kreatív folyamatokhoz. Emellett elindult a Művészetről könnyedén című előadássorozat különleges, gasztronómiai élményekkel fűszerezett változata is. Itt Bán Blanka egyedi ízélményekről mesél, például arról, hogy milyen íze van a Louis Vuitton x Yayoi Kusama divatkollaborációjának, Claude Monet festményeinek napfelkeltéje, vagy Dionüszosz, a borok istenének zamatos nedűje.

Idén március 19-én újra kezdetét vette Simonovics Ildikó divattörténész lenyűgöző előadássorozata. Az esemény során a divat világának meghatározó alakjairól, az elmúlt évszázadok testformáló alsóneműiről és a nemi szerepek változásának öltözködésre gyakorolt hatásáról esik szó. Április 11-én pedig Soós Nóra izgalmas kiállítása nyílik, amely Parti Nagy Lajos A kérdőjel háta című versének inspirációjából született. A kiállítás élénk színekben pompázó, erőteljes vonalakkal megrajzolt figurái és absztrakt foltjai a mindennapjainkat foglalkoztató érzékeny társadalmi kérdésekkel és problémákkal foglalkoznak. Május 9-én Szalontay Tünde és Kakasy Dóra a Nő, ha elmúlt negyven című előadás keretében Janikovszky Éva klasszikus írásaival életre keltett halhatatlan nőalakok segítségével fedezik fel A kérdőjel háta mögött című kiállítás festményeit.

Related posts