Feltárult, mire fordítják az elnyelt 1300 milliárd forintot.


A magyar lakosság tavaly körülbelül 1300 milliárd forintot költött el dohánytermékekre. Ez az óriási összeg jelentős része az államkasszát gyarapítja, elsősorban a jövedéki adónak és az áfának köszönhetően, de a pénz egy része az Országos Dohányboltellátóhoz is eljut. Alaposan megvizsgáltuk a hazai dohányipar nagyobb szereplőinek tavalyi teljesítményét.

A hazai dohányipar az utóbbi években óriási fejlődésen ment keresztül, és mára ezermilliárdos üzletté vált. A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adatai alapján a dohány kiskereskedelem 2024-ben elérte az 1 267 milliárd forintot, ami 5,3 százalékos növekedést jelent a 2023-as évhez képest. Ebből adódóan nem meglepő, hogy az Országos Dohányboltellátó Kft. (ODBE), amely kizárólag a hazai trafikok ellátásáért felel, tavaly nettó 1 123 milliárd forint bevételt könyvelhetett el, ami 7,1 százalékkal haladta meg az előző év számadatait.

Ez az a cég, amelyet a kormány arra jelölt ki, hogy a 2012 után létrejött trafikrendszert kiszolgálja. Maga a vállalat 2015-ben alakult, két tulajdonosa van: a Tabán Trafik Zrt. (51 százalék) és a BAT Pécsi Dohánygyár Kft. (49 százalék).

Az ODBE jelentős bevételei abból származnak, hogy a trafikokban forgalmazott dohánytermékek szinte teljes egészében rajtuk keresztül áramlanak. Ezt jól szemlélteti, hogy az eladott áruk beszerzési költsége elérte az 1 082 milliárd forintot. Miután levonták a bérek és a különböző szolgáltatások költségeit, 6,3 milliárd forint üzemi eredmény maradt, amit a pénzügyi teljesítményeik is tovább növeltek, így a nyereségük meghaladta a 10 milliárd forintot. Érdekesség, hogy a tulajdonosok ebből 9,9 milliárd forint osztalékot is felvettek.

A legjelentősebb magyar dohányipari vállalatok tavaly összesen 913,4 milliárd forint bevételt és 38,7 milliárd forint profitot könyvelhettek el. E cégek költségvetésében a jövedéki adó a legnagyobb tételt képezi, amely gyakorlatilag csak átfolyik rajtuk. Ezen kívül az állam a dohánytermékek után beszedett 27 százalékos áfával is jelentős bevételre tesz szert.

A tavalyi év végén készült államháztartási jelentés alapján a dohánytermékekből származó jövedéki adók révén 553 milliárd forint érkezett az államkasszába.

A legnagyobb magyarországi szereplő a Philip Morris Magyarország Kft. tavaly 380 milliárd forint nettó bevételt termelt. Ők gyártják többek között a Marlborót, az L&M-et, vagy a Chesterfieldet, de egyik legismertebb füstmentes dohánytermék, az IQOS is az övék. A bevételük jelentős része a különféle dohánytermékek értékesítéséből jön össze, de IQOS-készülékeket is eladtak 2,3 milliárd forint értékben. Utóbbi egyébként 40 százalékkal kisebb összeg, mint a 2023-as.

A vállalat legnagyobb költsége a jövedéki adó, mely különösen a dohánytermékek vonatkozásában kiemelkedően magas. A Philip Morris esetében ez az összeg megközelítőleg 240 milliárd forint volt, amelyet az államnak kellett befizetnie.

A Philip Morrisnál az értékesített termékek beszerzési költsége 111 milliárd forintra rúgott, míg a munkavállalóknak kifizetett bér 6,4 milliárd forintot tett ki. Az adózás utáni eredményük 2,4 milliárd forint lett, amelynek jelentős része osztalékként került kivezetésre a svájci anyavállalat által.

A BAT Pécsi Dohánygyár Kft. kínálatában a nemzetközi márkák mellett, mint a Dunhill, Pall Mall, Rothmans, Lucky Strike és Vogue, a hazai piacon különleges figyelmet kapott a Fecske és Sopianae is. Ezek a márkák kifejezetten a magyar fogyasztók igényeire lettek szabva. Emellett a vállalat a modern dohányzási trendeknek megfelelően hevítéses termékeket és e-cigarettákat is gyárt, így széles választékot kínál a dohányzás iránt érdeklődőknek.

A vállalat bevétele tavaly 206 milliárdra nőtt, amely mindössze 2,5 százalékos emelkedést jelent. A kiegészítő melléklet tanúsága szerint ez a növekmény is a bérmunkagyártásból jött össze.

Az eladott áruk beszerzési értéke 31,7 milliárdot tett ki, bérekre és egyéb személyi juttatásokra 10,1 milliárdot fordítottak. A jövedéki adó, mint legnagyobb kiadási tétel 117,7 milliárd forintot tett ki.

A vállalat 15,3 milliárd forintos nyereséget könyvelhetett el, amelyet az eredménytartalékba helyeztek.

A Continental Dohányipari Zrt. teljes bevétele elérte a 84,4 milliárd forintot, ami 9,4%-os növekedést jelent az előző évhez képest. A bevételének jelentős része a hazai értékesítésből származik, emellett az export közel 17 milliárd forintot, míg a bérmunka 7,5 milliárdot tett ki.

A Continental többek között olyan cigarettamárkákat gyárt, mint a Pannónia és a Hungária, vagy a Silverado.

A vállalat 31,3 milliárd forintos anyagköltséggel és 5,8 milliárd forintos bérköltséggel zárta az évet, emellett 20,5 milliárd forint jövedéki adót teljesített. A nyereségük elérte a 9 milliárd forintot, amelyből 2 milliárd forintot osztalékként juttattak a részvényeseknek, míg a fennmaradó 7 milliárd forint az eredménytartalékban helyezkedett el.

Az Imperial Tobacco bevétele tavaly 1,2 százalékkal zsugorodott, elérve a 83 milliárd forintot. Érdemes megjegyezni, hogy a vállalat pénzügyi éve 2024. szeptember 30-án zárul. A cég portfóliójában olyan ismert márkák találhatóak, mint a Davidoff, a Golden Gate és a West.

A kiegészítő mellékletükben részletezik, hogy milyen termékekből mennyi bevételük származott, ez pedig visszaigazolja azokat a piaci folyamatokat, amelyeket a dohánykereskedelemben megfigyelhettünk az elmúlt években: a cigarettaértékesítés gyakorlatilag stagnált, a fogyasztási dohány csökkent, de még mindig jelentős mennyiség, a szivarka-eladások emelkedtek és a hevített dohány is, bár ennek volumene még jóval kisebb mint a hagyományos cigarettáé vagy a vágott dohányé.

Ezekről a tendenciákról itt írtunk részletesen:

Az Imperial Tobacco anyagjellegű ráfordításai 30,6 milliárdot tettek ki, amelyből 24,3 milliárd az eladott áruk beszerzési értéke. A személyi ráfordítások 1 milliárdot emésztettek csak fel, jövedéki adóra pedig közel 50 milliárdot fizettek ki a pénzügyi év során.

A vállalat 3,9 milliárd forintnyi nyereséggel zárta le az adott időszakot.

A JTI Hungary Zrt., amely olyan neves márkákat képvisel, mint a Winston, a Camel és az LD, bevétele 3,6%-kal nőtt, elérve a 97,6 milliárd forintot. A növekedés jelentős részét a belföldi értékesítések adták. Az előző évhez hasonlóan a társaság nemcsak dohánytermékeket forgalmazott, hanem cigarettahüvelyeket és cigarettatöltőket is kínált, ráadásul 2023 szeptemberétől már a hevített dohánytermékek piacára is belépett.

Az értékesített termékek beszerzési költsége 23,8 milliárd forintot tett ki, míg a teljes anyagjellegű kiadások 29,1 milliárdra rúgtak. Ezen felül a bérek összesen körülbelül 200 millió forintot képviseltek.

A jövedéki adóra 65,9 milliárd forintot költöttek, aminek eredményeként 617 millió forintos nyereséget könyveltek el, melyet az eredménytartalékba helyeztek el.

A magyar piacon számos kisebb bevételű vállalkozás tevékenykedik, és a fent említett 913 milliárd forintos összegbe ezeket is figyelembe vettük.

Related posts