Január 1-jétől megújultak a visszaváltási szabályok!


Az automaták karbantartása és üzemeltetése komoly kihívás elé állítja az üzleteket.

Ahogy arról korábban írtunk, a legnépszerűbb visszaváltási nap a szombat. Aki kerülné a nagyobb forgalmat, annak érdemesebb kedden vagy szerdán próbálkoznia. Bár általában már ezeken a napokon is meghaladja a 4 milliót a visszaváltások száma országosan.

- Az a döntés, hogy az italok ára ötven forinttal nő, nagyon gyorsan megszületett, függetlenül attól, hogy ez tetszik-e valakinek vagy sem. Az viszont már nem jutott eszünkbe, hogy törvénybe iktassuk, hogy ne kelljen órákat pazarolnunk arra, hogy visszaszerezzük ezt az összeget - kesergett az egyik barátom.

Húszezer főnél kisebb lélekszámú vidéki városban él, ahol mindössze hat Repont-automata üzemel. Azonban bármikor is próbálkozna, garantáltan egyik boltól a másikig kell utaznia, mivel a gépek gyakran nem működnek, és a bolti alkalmazottak sem reagálnak a hibajelzésekre, így a probléma megoldása érdekében semmilyen lépést nem tesznek.

- Húszperceket állok sorba, aztán megyek a másik üzletbe, ahol megint csak az derül ki, hogy nem működik az automata. Sokszor elfogy a türelmem és feladom. Mostanra megszokottá vált, hogy a kocsi csomagtartója tele van az összegyűjtött göngyöleggel, ami arra vár, hogy a következő héten talán nagyobb szerencsém lesz a visszaváltással, vagy több lesz hozzá a türelmem.

Ahogy korábban már említettük, jelenleg 4500 helyen van lehetőség az italcsomagolások visszaváltására. Ebből körülbelül 1500 helyszín kézi REpontként üzemel. A MOHU célkitűzése, hogy a jövőben még több visszaváltási pontot hozzanak létre, ezzel is elősegítve a környezettudatos szemlélet terjedését.

Kérdéses, hogy vajon sikerül-e a kereskedőket bevonni az automaták üzemeltetésébe. Jelenleg úgy tűnik, hogy az üzletekben komoly problémát jelent az automaták karbantartása, ürítése és a környezeti rend fenntartása. Ebben a fogyasztóknak is jelentős felelősségük van, hiszen sokan nem igazán figyelnek a berendezések helyes használatára és a környezet tisztán tartására.

Január 1-jén számos új rendelet lépett életbe a visszaváltás terén, amelyek mindegyike a fogyasztók jogainak megerősítését célozza.

A piacon tevékenykedő szereplők, akik automata visszaváltó berendezéseket üzemeltetnek, kötelesek lehetőséget biztosítani a kézi átvételre abban az esetben, ha az automata meghibásodik. Ezen kötelezettség mostantól kiterjed azon üzletekre is, amelyek nem érik el a 400 négyzetméteres eladótér méretet, vagy nem élelmiszerboltként működnek, de mégis önként csatlakoztak a MOHU koncessziós társasághoz visszaváltási helyként.

A fogyasztók védelme érdekében a forgalmazóknak január 1-jétől nem csupán a saját forgalmazásuk alatt álló újrahasználható csomagolásokat kell visszavenniük, hanem azokat is, amelyek hasonló jellegűek és funkcióval rendelkeznek. Ez a lépés hozzájárul a fenntarthatóbb fogyasztási szokások kialakításához és a környezet védelméhez.

Bővült a boltok tájékoztatási kötelezettsége is. Már a bejáratnál jelezniük kell a vásárlók számára, ha visszaváltási helyet működtetnek.

Nehéz elképzelni, hogy a kézi visszaváltás reális alternatíva lenne egy olyan üzletben, ahol egyébként is kígyózó sorokat kell kiállni a pénztár előtt és sokat kell sétálni, mire élő alkalmazottal találkozik az ember. Persze, meg lehet próbálni!

A rendelkezések megsértése esetén a fogyasztóvédelmi hatóság jár el - tájékoztatott a Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság, aminek a felállításáról itt tudósítottunk részletesen.

A fővárosi és a különböző vármegyei kormányhivatalok szervezeti felépítésében mindenhol megtalálható a fogyasztóvédelmi hatósági eljárások lebonyolítására kijelölt egység. Ennek köszönhetően a fogyasztók könnyedén fordulhatnak a lakóhelyük, illetve a tapasztalt jogsértés helye szerinti illetékes kormányhivatalhoz. Ha egy magánszemély panaszt szeretne tenni a hatóságnál, és rendelkezik ügyfélkapus hozzáféréssel, akkor ezt az ügyfélkapu rendszerén keresztül is megteheti.

Related posts