Horror áron jegyek, aranyat érő reklámok és 262 millió néző – A Super Bowl gazdasági birodalma A Super Bowl nem csupán egy sportesemény; ez a gazdaság egy hatalmas színpada, ahol a számok magukért beszélnek. A jegyárak sokszor ijesztő magasságokba szökne

A legkisebb árú jegy ára már meghaladja a 3000 dollárt, míg egy félperces hirdetésért 7 millió dollárt kérnek el. Olyan összegekről beszélünk, amelyek sok esetben felülmúlják egyes országok éves bruttó hazai termékét. Az amerikaiak átlagosan 17,3 milliárd dollárt költenek el egyetlen este alatt. A Super Bowl nem csupán a játékról szól - a valódi harc a pénzügyi színfalak mögött zajlik. Lépjünk be abba a világba, ahol dollármilliók forognak kockán Amerika leglátványosabb sporteseménye körül!
Vasárnap New Orleans ikonikus Superdome sportarénájában rendezik meg az év legnagyobb sporteseményét, amelyre világszerte számos millió ember figyelme összpontosul. Ez a nap nem csupán a sporté, hanem a gazdaság és az üzlet világának csúcspontja is, ahol milliárdok cserélnek gazdát. A Super Bowl nem csupán egy mérkőzés, hanem egy hatalmas üzleti show, ahol a jegyárak az egekbe szöknek, a reklámköltségek szédítő magasságokba emelkednek, és a fogadási összegek is elképesztő méreteket öltnek. Az idei találkozó pedig ígéretesen rekordnézettséget hozhat!
Az előzetes várakozások szerint közel 120 millió néző követi majd televízión keresztül a Kansas City Chiefs és a Philadelphia Eagles összecsapását, míg a helyszínen, a New Orleans-i Caesars Superdome arénában 69 703 fizető néző figyelheti a mérkőzést. Az eddigi rekord a tavalyi év döntője volt minden idők legnagyobb nézettségével. Közel 262 millió ember kapcsolódott be valamilyen módon a közvetítésbe, ezzel a legnézettebb amerikai sportesemény lett.
Egyébként minden idők legnézettebb amerikai televíziós közvetítéseinek tízes listáján kilencet a futballdöntő foglal el. Az első helyen több mint ötven éve az 1969-es Holdra szállás élő közvetítése áll.
A Super Bowl nemcsak egy sportmérkőzésé vált az elmúlt harminc évben. A rendezvény egyben társadalmi és kulturális esemény is egyben. A finálé szünetében tartják a Half Time show-t, amelyet az amerikai lakosságnak több mint a harminc százaléka nézett. Hogy miért? Mert a félidőben elképesztő zenei és látványos előadást láthatnak a nézők. A világ leghíresebb művészeinek gigaprodukciói évről évre felülmúlják egymást. Ezen az eseményen résztvenni a művészeknek is presztízs, aki itt fellép az tényleg a legnagyobbak között van.
A hírességek előadásai a Super Bowl után még hosszú hónapokig a beszélgetések középpontjában állnak. Például Michael Jackson 1993-as fellépését elképesztő, 133 millióan követték figyelemmel, ami hatalmas hatást gyakorolt a kultúrára és a szórakoztatóiparra.
Rihanna két évvel ezelőtti, piros ruhás megjelenése még a magyar közönséget is megérintette, hiszen a hosszú, extravagáns kesztyűjét a híres pécsi kesztyűműhely készítette. Emlékezetes pillanat volt, de nem szabad megfeledkeznünk Madonna ikonikus csókjelentéről sem, amely 2012-ben sokakat meglepett, és Lady Gaga 2017-es, látványos érkezése is maradandó nyomot hagyott a popkultúrában. Jennifer Lopez és Shakira öt évvel ezelőtti közös duettje pedig hatalmas sikert aratott, igazi közönségkedvenc lett. Bruce Springsteen 2009-es fellépése a "Glory Days" dallal pedig fergeteges hangulatot teremtett a nézőtéren, megfűszerezve az estét egy kis nosztalgiával.
Idén Kendrick Lamar lép színpadra, és a húsz perces előadása mögött lenyűgöző költségvetés áll, amely tíz és húsz millió dollár között mozog.
A Super Bowl mindig is különleges alkalmat jelentett az Egyesült Államok elnöke számára, hogy interjút adjon az azt közvetítő országos televíziós csatornának – idén ez a Fox. Donald Trump most élt ezzel a lehetőséggel, és emellett történelmet is írhat, hiszen személyesen is részt vesz a döntőn. Ezzel ő lehet az első hivatalban lévő amerikai elnök, aki a helyszínen tekinti meg a Super Bowl izgalmait.
New Orleans nyolcadik alkalommal ad otthont a Super Bowlnak, ezzel Miami mellett a legtöbb rendező városok között szerepel. A mérkőzés körüli turizmus hatalmas bevételt generál, előzetes becslések szerint a város 500 millió dollárt meghaladó gazdasági előnyt könyvelhet el. Az eseményt megelőző napokban 125 ezer látogatót várnak a városba.
A fogadásra is elképesztően nagy összeget költenek a rajongók. Az Amerikai Szerencsejáték Szövetség (AGA) előrejelzései szerint az idei mérkőzésre rekordösszegben, 1,39 milliárd dollár értékű fogadásokat kötnek. Tavalyi évben 1,25 milliárd volt a fogadási összeg. A fogadások középpontjában az áll, hogy a Kansas City Chiefs sorozatban harmadik alkalommal is bajnok lesz-e.
Az esemény kapcsán az Egyesült Államok háztartásainak milliói rendeznek közös programokat. Az amerikai Kiskereskedelmi Szövetség előrejelzése szerint a lakosság összesített költése akár 18,6 milliárd dollárra is rúghat. A legkedveltebb italok között a sör és az üdítők állnak az élen, míg az étkezések során a pizza, chips, guacamole és sült csirkeszárny a legkeresettebbek.
A National Chicken Council adatai alapján a Super Bowl alatt az amerikaiak körülbelül 1,47 milliárd csirkeszárnyat fogyasztanak el, ami 1,5%-os növekedést jelent az előző évhez viszonyítva.
Az esemény nemcsak a sport és gazdaság terén kiemelkedő, hanem a munkavállalói szokásokra is hatással van. A mérkőzést követő napon várhatóan 22,6 millió amerikai vesz ki szabadságot.