Egy lenyűgöző összegért cserélt gazdát egy különleges festmény.

Igazi művészeti ritkaságok kerültek kalapács alá a Sotheby's június végi londoni árverésén. Az egyik tételért 3 milliárd forintnak megfelelő összeget fizettek.
Aki rápillant arra a furcsa krikszkrakszra, ami a Sotheby's június végi londoni aukcióján tűnt fel, talán azt gondolja, hogy az árát legfeljebb egy pohár sörrel lehetne összevetni. Ha pedig viccnek veszi a dolgot, akár azt is mondhatja, hogy egy milliót ér. Vagy ha igazán rafinált, akkor kijelentheti, hogy bármennyit megér, és ezen jót mulathat.
Nyilvánvaló, hogy az említett alkotás, amelyet akár falfirkaként is említhetünk, nem egyszerűen tubusból kifröcskölt festék nyomait hordozza magán. Sokkal inkább egy olyan eszközzel készült, amely precíz, vékony vonalakat képes hagyni a felületen. Érdekes módon, a falfirkák általában nem felelnek meg a festmények hagyományos műfaji kritériumainak, de ha alaposabban megvizsgáljuk, világossá válik, hogy a készítője mesterien, határozott kézzel dolgozott. A vonalak élesek és magabiztosak, ami azt sugallja, hogy pontosan tudta, mit kíván megvalósítani. Továbbá, az is nyilvánvaló, hogy a színek megválasztása nem a véletlen vagy a kapkodás műve; gondosan és átgondoltan lettek kiválasztva. Ha pedig mélyebben belemerülünk a részletekbe, észrevehetjük, hogy a vékony vonalak mellett különféle árnyékolások is fellelhetők, melyek révén egy fej, egy halálfej vagy egy koponya körvonalai sejthetők a színek kavalkádjában.
Aki már sok falfirkát látott és figyelmesen szemlélte őket, az valószínűleg észrevette, hogy a készítők kiemelkedő tehetséggel, kifinomult színérzékkel és remek kompozíciós érzékkel rendelkeznek. A műalkotások elhelyezésének módját, azok vizuális egyensúlyát vagy éppen szándékos felborítását, valamint a színek kezelését, a harmónia és diszharmónia játékát képzőművészeti intézményekben, főiskolákon és különböző tanfolyamokon tanítják. Ezért ezek a készségek nem csupán veleszületettek, hanem tanulmányozhatók és elsajátíthatók is.
Vannak olyan emberek közöttünk, akik különösebb tanulmányok nélkül birtokolják ezt a képességet: a falfirkák készítőinek egy része valójában ösztönösen tehetséges. Az, hogy ezt a tehetséget mire használják – legyen az figyelemfelkeltés, konfliktuskeresés, világmegváltás vagy egyszerűen csak a környezetük üzeneteinek közvetítése – már az ő egyéni döntésük. Ezek a „krikszkrakszok” idővel elhalványulnak, eltüntetik őket, lemosják vagy átfestik, és ezzel együtt a múlt homályába is vesznek.
Az a falfirka viszont, amiről korábban szót ejtettünk, olyan műalkotás, ami a Sotheby's június 24-ei londoni árveréseinek egyikén bukkant fel félszáz társával együtt. Aznap este el is kelt, mégpedig 5,4 millió angol fontért, ami mai árfolyamon valamivel több, mint 2,5 milliárd forint. Ez majdnem a legmagasabb leütési ár volt aznap este, és ha a szokásos százalékot is hozzátesszük (ezt a
hazai aukciós házak közvetítői díjnak nevezik), akkor a vételár meghaladta a 6,6 milliárd fontot, ami 3 milliárd forint feletti összeget jelent.
Ez a falfirka valóban nem mindennapi környezetben bukkant fel. Közvetlenül megelőzően egy Picasso-művet adtak el, míg a soron következő darabok a XX. század ikonikus alkotóit képviselték: David Hockney, Roy Lichtenstein, Tamara Lempicka és Man Ray, mindannyian a művészettörténet nagyágyúi. De nem csak a modern idők mesterei voltak jelen; a múlt évszázad híres festői, mint Claude Monet, Jean Dubuffet, Alfred Sisley, Camille Pissarro, Henri Matisse és Pierre-Auguste Renoir is tiszteletüket tették a kalapács alatt. De ki is az a művész, aki ennyi neves alkotó mellett kiemelkedett? Ő nem más, mint Jean-Michel Basquiat, aki 1960-ban látta meg a napvilágot New Yorkban és tragikusan fiatalon, 1988-ban hunyt el. A szóban forgó, olajkrétával készült, 61,6x45,8 centiméteres alkotás pedig "Cím nélkül", vagy más néven "Indián fej" néven ismert.
Szülei Haitiből és Puerto Ricóból érkeztek, végül Brooklyn szívében találtak otthonra. Basquiat már tízéves korától kezdve kifejezte kreativitását, főként a street art világában, ahol bátran és szabadon alkotott. Húszéves korára a közönség figyelme egyre inkább rá irányult, és a galériák, valamint a műkritikusok is felfedezték tehetségét. Az igazi fordulópontot Andy Warhol baráti kapcsolata hozta el számára, aki nemcsak mentorává vált, hanem a legnevesebb galéria, Larry Gagosian, is külön kiállítást szentelt neki, valamint megvásárolta a munkáit. Kiállításai népszerűségének köszönhetően eljutottak az Egyesült Államok különböző pontjaira és Nyugat-Európába is, miközben Warhol mellett dolgozott. A nyolcvanas évek végére már évente másfél millió dollárt keresett, ám a siker árnyoldala is megjelent: a drogok világa végül elragadta. Tragikus módon négy hónappal a 28. születésnapja előtt túladagolás következtében hunyt el.
Basquiat rengeteget fektetett a művészetébe, és számos alkotása vált jelentős gyűjtemények kiemelt darabjává, több műve pedig múzeumi tárlatokon is megjelent. Halála után, amely tragikus módon korán következett be, az évtizedes alkotói pályája új fénybe került, hiszen az addig is népszerű művész munkáinak értéke jelentősen megugrott.
A Sotheby's árverésén részt vevők többsége telefonos kapcsolattartók segítségével licitált, és ami még érdekesebbé tette az eseményt, az az volt, hogy egyenes közvetítésben tették lehetővé az érdeklődők számára.
A felsorolt impresszionista és modern klasszikusok alkotásai már a becsérték-megállapítások idején sem közelítették meg a XX. század második felében aktív modern művészek műveinek árazását. Ennek ellenére akadtak olyan tételek – mint például egy-egy...
Sisley vagy Renoir festmény – olyan műalkotás, amelynek értéke messze felülmúlja az előzetes, nem túl magasan szárnyaló várakozásokat.
A legmagasabb vételárat elérő Tamara Lempicka-festmény igazi ékköve az art deco művészetének, amely a legkiválóbb alkotások közé tartozik. A magyar közönség számára talán kevésbé ismert lengyel származású festőnő, Tamara Lempicka (1898-1980) 1927-ben alkotta meg A szép Rafaela című művét, amely olajfestékkel készült, mérete pedig 64,2 x 91,3 centiméter. Ez a festmény a művésznő életművének egyik legikonikusabb darabja, amely a korabeli eleganciát és a nőiesség varázsát egyaránt megjeleníti. Visszaemlékezve a festészeti stílusára és technikáira, egy olyan világ tárul elénk, ahol a színek és formák harmonikus összhangban beszélnek a modernitásról és a szépségről.
A párizsi Bois de Boulogne zöldellő fái alatt sétálva Tedd figyelme felfigyelt arra, hogy a mellette haladó nő iránt a szembejövő férfiak mind egytől egyig elbűvölten néznek. Lempicka nem tétovázott, gyorsan megelőzte a hölgyet, hogy közelebbről is megcsodálhassa a szépségét. Elhatározta, hogy megörökíti őt vásznán, és az év hátralévő részében szinte megszállottan festette a nőt, aki inspirációt adott művészetének.
Ezekkel az aktképekkel lett nemzetközileg ismert és elismert. Az még az art deco időszakában is ritkaság volt, hogy festőnő ilyen erőteljesen erotikus, már-már pornográf aktot fessen, és a leplezetlen, őszinte megfogalmazás erősítette a Rafaeláról festett
A művészet világában a képek sikeressége különleges jelentőséggel bír. Az elmúlt több mint öt évtized során a művész legkiemelkedőbb alkotásai közé tartoznak azok a festmények, amelyeket az art deco korszak inspirált. Különösen figyelemre méltó, hogy a gyönyörű Rafaela festménye még a híres Picasso munkáját is túlszárnyalta az árverési piacon: közel 7,5 millió angol font, vagyis megközelítőleg 3,5 milliárd forint volt a végső ár. Ebből a példából egyértelműen levonható az a megállapítás, hogy a nemzetközi műkereskedelemben a művészet értéke nem csupán a technikai kiválóságon, hanem a kulturális és érzelmi hatáson is múlik.
Az uborkaszezon egy olyan időszak, amikor a hírek és események iránti érdeklődés lecsökken, és a médiában gyakran kisebb jelentőségű, vagy éppen csak érdekes, de nem sürgős témák kerülnek a középpontba. Ekkor a figyelem a szokásosnál is inkább a szórakoztató, könnyed tartalmakra összpontosul, hiszen a komolyabb ügyek háttérbe szorulnak. Ezt az időszakot sokan kihasználják arra, hogy kreatívabb, szórakoztatóbb tartalmakkal álljanak elő, hiszen az emberek ilyenkor nyitottabbak a különféle érdekességekre és újdonságokra. Az uborkaszezon tehát nem csupán a hírek világában van jelen, hanem a mindennapi életben is, amikor a hétköznapi dolgok mellett teret engedünk a szórakozásnak és a pihenésnek.