Három izgalmas téma egybekapcsolva!

Ha érdekelnek a középmotoros sportkocsik, szeretnéd megismerni a Salgó-ralik történetét, vagy csak rajongsz a Matchboxokért, Salgótarjánban a helyed, a Mid-Engine Garage látogatóközpontjára szánj egy napot!
Csonka Dénes élete első Salgó rali élményét édesapja kíséretében, még óvodás korában, a nyolcvanas évek hajnalán szerezte. Az élmény annyira magával ragadta, hogy szinte azonnal a motorsport világának rabjává vált. Az 1979-ben született fiatalember pályafutása az autók iránti szenvedéllyel telített, hiszen nemcsak hivatásának, hanem hobbijának is az autók világát választotta. Jelenleg csapágytechnikával foglalkozik, ám minden egyes szabad percét a szeretett szenvedélyének, az autóversenyzésnek szenteli.
Nagy álmokat szőtt, és hihetetlen energiával, rengeteg munkaórát fektetve kezdte meg a középmotoros autók szentélyének megépítését Salgótartján külterületén, egy lerobbant csarnok falai között, még 2008-ban. Ez a projekt egy látogatóközponttá fejlődött, amely a motorsport történetének és kultúrájának ünnepe. Ez a hely nem csupán egy látványos attrakció a benzínimádóknak, hanem kötelező program, és egyben állandó találkozóhely is a hasonló érdeklődésű emberek számára. A közösségi tér gazdagon díszített relikviákkal, sörcsap és bárpult várja a látogatókat, miközben a Matchbox és HotWheels kisautók gyűjteménye a gyermeki nosztalgiát idézi. A Salgó ralik történetét bemutató kiállítás mellett több mint tíz, valódi, középmotoros autó is fellelhető itt, amelyek a motorsport iránti szenvedélyt tükrözik. Ezen kívül a csoportok számára kialakított Formula-1 versenyt nézegető szoba is helyet kapott, ahol a rajongók együtt izgulhatnak a legnagyobb versenyek során. Ez a szentély valódi élményt kínál minden motorsport kedvelő számára.
"Rövidesen megnyitjuk kapuinkat a nagyközönség előtt! Az utóbbi hetekben fáradhatatlanul dolgoztunk azon, hogy minden részlet a helyére kerüljön. A Salgó rali történetét bemutató kiállításunkhoz körülbelül háromezer különleges relikviát gyűjtöttünk össze, közel kétszáz versenyzőtől. Igazi óriási munka áll a háttérben" - osztotta meg Dénes.
"Kisebb csoportnak a különtermet ajánljuk, ebben 5-10-15 ember autós körülmények között megnézhet egy versenyt, de szeretnénk tematikus dolgokat, edzést, különböző futamok megbeszélését is megrendezni. Van szimulátorunk is, azon gyakorolni is lehet. A tervek szerint kialakul egy belső kör, akik ezekre a tematikus rendezvényeinkre meghívót kapnak, de természetesen kívülről is fogadunk látogatókat, akik hasonló benzínvérüek társaságában egy szendvics, ital vagy popcorn mellett végig izgulhatják és beszélhetik a történéseket. Az industrial/ipari stílusban berendezett helyiségeinkben kizárólag középmotoros autók alkatrészei, relikviái díszitik a termeket, van külön tematikus Lamborghini, Ferrari és Fiat X1/9 sarkunk is a moziplakátokkal is díszített helyiségek egyikében.
Sok dokumentációt és könyveket is összegyűjtöttünk, lehetőséget biztosítunk azok olvasására is a helyszínen a VIP szobában. De vannak különleges relikviáink is, például egy Lamborghini Countach kormánya, vagy egy F40-es hengerfej tömítése. Az egész látogatóközpontot a Mid-Engine Garage névre keresztelt középmotoros sportegyesület működteti, alá tagozódik be a három mini múzeum, plusz a tematikus partik szolgáltatása. Úgy tudom, a múzeum szót nem használhatjuk az egész létesítményre, azt a szót tudtommal csak állami tulajdonában levő létesítmény használhatja. Ha ráadásul valamit módosítani szeretnél rajta, az állam engedélyét kell ehhez kérni, ezért választottuk a látogató központ megnevezést, s alá tagozódott be a három múzeum" - avat be a filozófiába Dénes, elárulván, alaposan utánajárt mindennek.
Fiat és Bertone X1/9-ek, középmotoros Porsche, Toyoták és Lotus is áll a középmotoros csarnokban. Dénesék egyébként restaurálnak és karban is tartják a középmotoros kocsikat, egy ilyen autójukat itt is bemutattam már. Legújabb büszkeségük egy MkI-es, kompresszoros MR2-es, egy olyan, amit Európában sohasem forgalmaztak.
Az 1974 óta létező Salgó rali emlékére kialakított, közel kétszáz négyzetméteres kiállítóhely lenyűgöző tárgyakkal várja a látogatókat: overálok, sisakok, versenyengedélyek, itinerek és kupák sorakoznak a falakon. De nem csupán ezek a relikviák teszik különlegessé a helyszínt, hanem két versenyautó és számos dioráma is, amelyek életre keltik a rali izgalmas világát. E kivételes emlékhely létrehozása Bagó László és Sztankó Renáta szenvedélyes és kitartó munkájának gyümölcse. "Lacival gyermekkori barátok vagyunk, és ő nem csupán a verseny szerves része volt, hanem 23 versenyző mellett navigált, hiszen ez volt az élete."
Dénes elárulta, hogy egy múzeum létrehozásán kezdett el gondolkodni, és így indult el a projekt. Renivel közösen gyűjtötték össze a különleges relikviákat, és a középmotoros egyesület biztosította a szükséges helyiséget a kiállításhoz. A versenyzők többsége nyitott volt az ötletre, és több mint háromezer darab ereklyét mutathatunk be, ráadásul az állomány folyamatosan bővül. Mindenki lelkesen támogatta a kezdeményezést, és szívesen állt rendelkezésre. A vitrineket legyártattuk, és hónapok munkájával, tizen pár ember összefogásával készültünk fel a múzeumok idei éjszakájára – mesélte Dénes.
László lelkesen mesélni kezd, s át is vesz Dénestől: "három, asztal méretű diorámánk van! Mindegyik az 1987-es verseny egy-egy pillanatát örökíti meg - teljesen hitelesen. Nézd meg ezt, csak annak az Avia szervizautó rendszámának a kiderítése három hétbe tellett. Hét ilyen kocsija volt a szovjet versenycsapatnak, ez a 2-es kocsijuk, ami a Bolshin testvérek szervizautója. A másik a skodás a Sibera-Gross kettősé, ők nyerték ebben az évben a versenyt - meséli László a helyi Autóklub udvarát bemutató diorámáról. A rendszámért egyébként egy orosz rali forumra írtunk be, ismerős ismerősétől került elő egy fénykép a kérdéses szervizautóról, amin látható volt annak a rendszáma.
Ez a polc a román Dacia csapatot ábrázolja, 1987-ből. Ludovic Bálint volt a főpilótájuk, aki azonban a kilencvenes évek elején elhúnyt. Dacian Banca is indult tőlük , az ő fia most is versenyez, Daciannal sikerült felvennünk a kapcsolatot. Egy másik versenyzőtől, Jindrich Stolfa cseh gyári Skoda pilótától az itt használt cipőt és az általa nyert serleget kaptuk meg. Ő egyébként 1993-ban nyert kategóriát és 1994-ben is indult a Salgó ralin."
Az egyik sarokban közetminták. A gyűjtemény 1994-95-ben készült, vannak benne más versenyekről készültek aszfalt minták is. A még régi állapotú szakaszokból szedtek ki Lászlóék metszeteket, hogy bemutathassák a különböző pályaszakaszok szerkezetét... Azért itt hagyok egy kis időt, de jól jellemzi, mekkora fanatizmussal is állította össze az évtizedek alatt a gyűjteményt László. Az egyik sarokban egy síléc áll. "Felette a felvételen Hényel Gyula, amint épp egy síugró világbajnokságon repül, az övé a dedikált léc. Ő később lett autóversenyző, a sípályán a sebességhez szoktatta magát, utána mert beülni a versenyautóba. Varga Zoltán "Cigi" autójáról származó lökhárító és hátsó lámpa lóg a falon. Ez a lökhárító az 1998-as Esztergom ralin az első reggeli gyorson törte össze, megkaptuk tőle ezt a lökhárítót és a hátsó lámpát."
Gyenes József története valóban izgalmas és rejtélyes. "A keresztnevét még a Wikipédia sem tudta pontosan megmondani, hiszen ők is Jakab Gábor által készített visszatekintő oldalról szerezték be az információt. Egy alkalommal, 1978-ban, a negyedik Salgó Kupát hódították el. Nehezen jutottunk el hozzá, de végül megosztotta velünk, hogy a versenyeikről nincs egyetlen felvétele sem, viszont pár napja küldött egy régi ladás képet magáról. Van egy felvételünk Barka Zoltánról is, aki BMW-vel indult, és megnyerte a nyolcadik Salgó Kupát. Az autója a gépkönyv szerint 1602-es, de valójában egy 2002-es volt. Fontos tudni róla, hogy a hetvenes években mindössze két ember tudta megverni Ferjánczot: Hideg János és ő, Barka Zoltán. Igazi remeteként élt, nagyon nehéz volt elérni! Csak a negyedik embertől tudtuk meg, merre lakik, és 8-10 hónapnyi keresgélés után végül sikerült vele felvenni a kapcsolatot; még rengeteg serleget is küldött nekünk. Szomorúbb történetekkel is találkoztunk. A navigátorként versenyző Horváth Józsefet csak a fián keresztül tudtam elérni, de mire találkoztunk volna, az édesapja már elhunyt. Ennek ellenére a fiától kaptam egy serleget" - meséli László.
Sztankó Renáta rendkívüli szenvedéllyel idézi fel a kiállítást. "Ez a Lada számomra különleges érzelmeket ébreszt. A kétezres évek elején vettem részt életem első versenyén, amely a Salgó ralin zajlott. Ezt az autót láttam, és ez indította el bennem a versenyzés iránti szenvedélyt, ami azóta is elkísér."
Tavaly megkerestük Gilbit, kértem, küldjön egy serleget, vagy kesztyűt, erre ő az autóját ajánlotta fel! A múlt héten matricáztuk fel a 2003-as ralin használt dekort kapta meg a jármű" - meséli Renáta, aki sportbíróként dolgozik, fanatikus rajongó és rettentő sokat jár versenyekre csak nézőként is. "Sok olyan versenyzőt is bemutatunk itt, akik itt kezdték "profi" pályafutásukat a Salgó ralin, mint például Herczig Norbert, Büki Ernő és Kerekes József."
A modellmúzeum gyűjteménye lenyűgöző, hiszen a közel 99%-át a Matchbox autók teszik ki. Varga Tamás, a gyűjtemény lelkes gondozója, említi, hogy a Matchbox mellett daru és Ferrari modellek is gazdagítják a tárlatot. Azok a darabok, amelyek rendelkeznek az eredeti dobozukkal, külön figyelmet kapnak, és így összesen körülbelül négyezer autót csodálhatnak meg a látogatók. Néhány modell értéke akár több százezer forint is lehet, és a ritkaságok között felfedezhető egy olyan Mack kamion is, amelyből csupán 150 példány készült, és tudomásom szerint csak nekem van belőle itthon. A Matchbox története 1953-ban kezdődött Angliában, és egészen 1982-ig ott gyártották őket. Jelenleg a Mattel forgalmazza a Matchbox és Hot Wheels modelleket, miután mindkét márkát felvásárolták.
Messze nem merítettem ki az összes érdekességet és látnivalót a cikkemben, de ez nem is volt a célom, hiszen akkor mi értelme lenne ellátogatni Nógrád Vármegye székhelyének vadonatúj attrakciójához? Készülj fel rá, hogy ez nem csupán egy fél órás program, hanem inkább egy egész napos élmény. Sőt, akár egy éjszakás kaland is lehet belőle! Ha van kedved, hívd meg a barátaidat, és béreljétek ki a helyet! Dénes már újabb izgalmas tervekkel állt elő! Szeretné tovább bővíteni a komplexumot, és hamarosan garázsok is várnak majd rátok, ahol parkolhatsz, sőt, akár egy olajcserét is elvégezhetsz a kocsidhoz. És ha úgy tartja kedved, még aludni is tudsz a járműved mellett. Ez lesz aztán a felejthetetlen élmény!