Hajótörés vagy titkos kincs? – Fedezd fel velünk ezt az izgalmas részvényt, amely új kalandokat tartogat számodra!


Üdvözöljük az "On the Other Hand" rovatban, ahol a Portfolio véleménycikkei találhatóak! Az itt megjelentetett írások a szerzők egyéni nézőpontjait tükrözik, amelyek nem feltétlenül tükrözik a Portfolio szerkesztőségének hivatalos álláspontját. Ha szeretné megosztani saját gondolatait a témával kapcsolatban, kérjük, küldje el cikkét a [email protected] email címre. A korábban megjelent írásokat itt érheti el.

A Norwegian Cruise Line Holdings (NCLH) részvénye ugyanebben az időszakban 16 százalékot esett. A különbség nemcsak a részvényárfolyamokban, hanem az értékeltségekben is látványos: a 2026-os előretekintő P/E-alapon nézve a Norwegian közel 50 százalékos diszkonttal forog a Royal Caribbeanhoz képest. Felmerül a kérdés: valóban indokolt-e a Norwegian részvényeinek ilyen mértékű diszkontja, vagy inkább a befektetői türelmetlenség jele ez?

A globális hajózási turizmus erősebben tért vissza a pandémia után, mint azt sokan várták. Az utasok keresik az ár-érték arányban verhetetlen nyaralási lehetőségeket, és a cruise szektor pont ezt kínálja: all-inclusive élményeket, különleges úti célokat és egyre magasabb színvonalú fedélzeti szolgáltatásokat, mindezt gyakran olcsóbban, mint egy szárazföldi nyaralás.

Az iparág vezető szereplői, mint a Royal Caribbean (RCL), Carnival (CCL) és Norwegian Cruise Line Holdings (NCLH), ügyesen kihasználják a jelenlegi piaci trendeket. E vállalatok jellemző kihasználtsági mutatói meghaladják a 100%-ot (RCL: 109%, CCL: 106%, NCLH: 102%), ami világosan jelzi a kereslet tartósságát és erősségét. Ugyanakkor az iparág kínálati oldala továbbra is szűkös, hiszen a járvány során leállított hajók egy része még mindig nem állt vissza a forgalomba, az új hajók piacra kerülése pedig lassabb ütemben halad. Ennek következtében a kapacitásbővülés mérsékelt ütemben zajlik.

A kereslet és kínálat egyensúlyát az árképzés is jól tükrözi. A jegyárak stabilan tartják magukat, és a társaságok sikeresen érvényesítették a hozamnövekedéseket: a Royal Caribbean esetében +4.1%, a Carnival Corporation-nél +5.6%, míg a Norwegian Cruise Line Holdings-nál +2.0% növekedés várható 2025-re. Kiemelkedő szerepet játszik a privát szigetek fejlesztése is, amelyeken a társaságok lehetőséget kapnak arra, hogy egyedi és különleges élményeket nyújtsanak utasaiknak. Ez a stratégiai előny különösen a Royal Caribbean és a Carnival számára jelentős.

Összességében elmondható, hogy az iparági környezet kedvező irányba változik. Az utazási igény fokozatosan újjáéledt, az árképzési pozíciók stabilak, és a költségek kezelése is egyre hatékonyabbá válik. Mindezek a tényezők olyan kedvező alapot nyújtanak, amelyből a piacon részt vevő szereplők mindannyian profitálhatnak – legalábbis elméletben.

Bár a Norwegian Cruise Line kisebb méretű és magasabb adóssággal rendelkező szereplő a piacon, a részvényeinek jelenlegi értékelése mintha egy teljesen eltérő iparágban tevékenykedő vállalatra vonatkozna. Míg a Royal Caribbean várhatóan 2026-ra 18,5-szörös P/E-arányon forog, addig a Norwegian csupán 8,6-szoros szorzón áll, ami közel 50%-os diszkontot jelent. A Carnival hasonló szinten, 12,9-szeres szorzón mozog, de még ez is lényegesen magasabb, mint a Norwegian részvényeinek értékelése.

Az EV/EBITDA alapú összevetés hasonló képet mutat: NCLH 2026-os előretekintő mutatója 7,4x, míg RCL-é 12,2x, CCL-é pedig 7,2x. Azaz a Norwegian alig értékelődik magasabbra, mint a Carnival, holott előbbi várhatóan magasabb EPS-növekedést fog elérni 2024-2027 között (EPS CAGR: NCLH 18,9%, CCL 14,8%, RCL 20,5%).

A Norwegian légitársasággal kapcsolatban több elterjedt problémát is emlegetnek:

Mindemellett fontos, hogy a pozitív aspektusokat is észben tartsuk:

A kérdés, amit érdemes megvizsgálni, az az, hogy vajon indokolt-e a jelenlegi pesszimizmus, figyelembe véve, hogy a fundamentális tényezők egyre inkább stabilizálódnak? A szerkezeti iparági előnyök, mint például az alacsony kapacitásnövekedés, a magas kereslet és a privát sziget trend, mind-mind a Norwegianra is érvényesek. Érdemes lenne elgondolkodni azon, hogy ezek a tényezők milyen mértékben befolyásolják a cég jövőbeli kilátásait.

Nyilvánvaló, hogy a piacon már figyelembe vették a negatív tényezőket. Míg a Royal Caribbean részvényei a Covid előtti szintjükhöz képest több mint kétszeresére nőttek, a Norwegian esetében ez a helyzet nem ilyen kedvező: a cég árfolyama még a 2019-es szintjét sem tudta elérni.

A globális kapacitás növekedése korlátozott, ami lehetőséget teremt az árak stabilan tartására és a hozamok emelésére. Ezenfelül olyan innovatív szolgáltatások, mint a privát szigetek és tengerparti klubok, tovább fokozzák az utasok élményét. Az elemzők prognózisa szerint az iparág egy többéves áremelési ciklus küszöbén áll, amit a piacon tapasztalható alacsony penetráció, a folyamatos kereslet és a kínálat tudatos kontrollja egyaránt elősegít.

A Norwegian Cruise Line free Cash Flow-ja 2019-ben 185 millió dollár volt, 2020-ban pedig -3,5 milliárd dollár. Innen sikerült 2024-re 840 millió dolláros cash flow-t elérni, ami elősegíti a hitelek törlesztését és az adósság csökkentését. A Q2-es jelentésük is erősen sikerült, megverték az EPS várakozásokat és rekord árbevételt produkáltak, amire a piac egy több mint 10 százalékos húzással reagált.

A jelenlegi részvényárfolyamok közötti eltérés tehát részben indokolt, de bizonyos szempontból túlzónak is tűnhet. Különösen figyelembe véve, hogy a Norwegian sikeresen megvalósítja karibi újrapozicionálását és folytatja pénzügyi stabilitásának megerősítését.

Amennyiben a vállalat folyamatosan stabilan működik, és elkerüli az újabb rendszerszintű sokkokat, a befektetői vélekedések is hamarosan új irányt vehetnek. Így a jelenlegi diszkont idővel könnyen olyan vételi lehetőséggé alakulhat, amelyre visszatekintve értékes döntésnek bizonyul.

Related posts