Földet ért, de a tragédia árnyékában minden élet kioltódott: a Saudia 163-as repülőgép katasztrófája valóban hátborzongató esemény.


A repülőgép balesetek mindig mély nyomot hagynak az emberek lelkében, de a Saudia 163-as járatának katasztrófája különösen megrázó. Ezt a járatot 1980-ban ismerte meg a világ a borzalmas tragédiája miatt - egy utasszállító, amely lángra kapott, és bár a kapitány sikeresen landolt, az utasok és a személyzet sajnos nem élték túl a történteket. A tragédia hátterében a menekülési lehetőségek hiánya és a sorozatos rossz döntések álltak, amelyek végzetes következményekkel jártak. Ez a szomorú eset rávilágít arra, hogy a légiközlekedés biztonsága mennyire összetett és mennyire fontos a megfelelő eljárások betartása.

Felszállás előtt még minden békésnek és megszokottnak tűnt. Amikor a Saudia 163 a levegőbe emelkedett, még nem is sejtették a fedélzeten, hogy hamarosan mit hoz a sors: nem csak hogy tűz ütött ki a gépen, de sajnos az összes utas és a tejes legénység is életét vesztette. De hogyan történhetett meg mindez úgy, hogy közben a gép már a földön volt?

A Saudia 163 egy Lockheed L-1011 TriStar típusú repülőgép volt, amely augusztus 19-én emelkedett a levegőbe Rijádból, Szaúd-Arábiából. Az utazás előzménye, hogy a gép korábban már megérkezett Karacsiból, Pakisztánból. Az úticélja Dzsidda (Jeddah) városa lett volna, ahol a gép végül landolt volna.

Sem az utasok, sem a személyzet számára nem utalt arra semmi, milyen végzetes óra következik. Menetrendszerűen indultak el, aztán felszállás után pár perccel a fedélzeti tűzjelző beriasztott. Ez minden repülős rémálma. A pilóták azonnal visszafordultak Rijád felé, és viszonylag gyorsan, biztonságosan landoltak.

Most következik az, ami sokak számára rejtélyes: a gép sikeresen landolt, mégis tragikus események sora indult el.

Bár a repülőgép biztonságosan landolt a kifutópályán, majd a gurulóútra is rátért, a földet érés után eltelt 2 perc 40 másodperc, mielőtt megállt. Az utasok és a személyzet azonban nem tudtak kiszállni a gépből. A megszokott evakuálási protokollt senki sem aktiválta, és teljesen érthetetlen módon hosszú percek teltek el anélkül, hogy bármelyik ajtót kinyitották volna.

Ez idő alatt a tűz - valószínűleg egy elektromos hiba miatt - tovább terjedt a repülő hátuljában, a füst pedig gyorsan elárasztotta a kabint. A mentőcsapatok, amikor végre feljutottak a gépre, már csak áldozatokat találtak - 301 ember halt meg a helyszínen, mindössze pár száz méterre a termináltól.

Related posts