Ez az USA legújabb, hatodik generációs vadászgépe, amelyről eddig szinte semmit nem tudtunk.
A közismert és jelenleg szünetelő NGAD program mellett a haditengerészet is dolgozik egy hatodik generációs vadászgépen, amely körül sok a kérdés és a találgatás. De vajon mit érdemes tudni erről a titokzatos repülőgépről?
Az amerikai haditengerészet új irányvonalat követ a hatodik generációs vadászgép, az F/A-XX kifejlesztésével, amely célja az elavult F/A-18E/F Super Hornet leváltása. Ez a korszerű, repülőgép-hordozóra optimalizált típus kiemelten a költséghatékonyságra és a praktikus megoldásokra összpontosít, különös figyelmet fordítva a fejlett adaptív motortechnológiára. Fontos megjegyezni, hogy az F/A-XX program nem keverendő össze a légierő következő generációs légi dominancia (NGAD) programjával, amely jelenleg szünetel, és lényegesen független az F/A-XX fejlesztési folyamataitól - állítja az Interesting Engineering.
Rögtön adódik is a kérdés, hogy mi a különbség a két program között - a légierővel ellentétben, amely inkább az élvonalbeli technológiákra összpontosít, a haditengerészet egy - fogalmazzunk így: pragmatikusabb megközelítést követ. Michael Donnelly ellentengernagy, a Haditengerészeti Műveleti Főnöki Hivatal légi hadviselési osztályának vezetője mindezt úgy kommentelte, hogy a haditengerészet "származékos típusú hajtómű-megoldásokat" preferál - magyarán a már meglévő technológiák továbbfejlesztett változatait építené a gépekbe. Mindennek az az előnye (az elképzelések szerint legalábbis), hogy így kikerülhetőek a légierő drága és technológiailag kockázatos hajtóműveivel járó problémák. Hogy ezt kontextusba helyezzük, az NGAD program pihentetésének egyik kiemelt oka, hogy a költségvetést kordában tartsák - a cél, hogy ne szaladjnak az F-35 amúgy legendásan brutális fejlesztéssel járó összegein is túl.
A haditengerészet 2012 óta fáradhatatlanul dolgozik az F/A-XX program kidolgozásán, és a tervek szerint a mérnöki és gyártási fejlesztések szakasza 2025 végén fog megkezdődni. Jelenleg a Boeing, a Lockheed Martin és a Northrop Grumman által bemutatott koncepciók mindegyike éles versenyben áll, hogy elnyerje a projekt megvalósításának lehetőségét.
Donnelly megállapítása szerint az F/A-XX egyik legfőbb előnye a költséghatékonyság, továbbá az, hogy a repülőgép tökéletesen illeszkedik a haditengerészet jövőbeli haderőstruktúrájához. A program függetlensége azt is jelenti, hogy nem érintik a légierő prioritásainak esetleges változásai, amelyek zavarokat okozhatnak (ez különösen az autonóm eszközökkel való együttműködésre vonatkozik). Ez az egyik magyarázata annak, hogy az NGAD program jelenleg szünetel, hiszen ennek a jövőbeni újraértékelése is folyamatban van.
Bár a haditengerészet és a légierő is jelentős pénzügyi kihívásokkal néz szembe, az F/A-XX program sikere talán éppen a költséghatékonyságának köszönhető. A haditengerészet helyzete azonban nem egyszerű, hiszen a nukleáris tengeralattjárók és az új romboló hajók finanszírozása is komoly terhet jelent a költségvetés számára.