Esős, latyakos időjárás esetén légy különösen figyelmes a vezetés során!


Amikor az esőcseppek hullani kezdenek, és az út vizes, esetleg havas vagy latyakos, a járművezetők figyelme még inkább felértékelődik. A megnövekedett féktávolság, az aquaplaning jelensége és a csökkent látási viszonyok mind hozzájárulnak a balesetek kockázatának fokozódásához. A statisztikák szerint csapadékos időjárás esetén a balesetek előfordulásának valószínűsége körülbelül duplájára nő a száraz útszakaszokhoz képest. Íme néhány alapvető tanács a közlekedési szakértőktől, amelyek segítenek biztonságosan közlekedni kedvezőtlen időjárási körülmények között!

Mindig fontos, hogy nyugodtan vezessünk, hiszen a hirtelen fékezések és sávváltások könnyen balesethez vezethetnek. Rossz látási viszonyok között, valamint hosszabb fékútnál a többi közlekedő nem mindig tud időben reagálni. Érdemes elkerülni a felesleges hirtelen fékezést, és mindig használni az indexet, hogy mások is tisztában legyenek a szándékainkkal.

Lassítsunk! Az aszfalt nedves úton lényegesen kevesebb tapadást biztosít, ezért a fékút is jelentősen hosszabb lesz. Ha esik az eső, csökkentsük a sebességet! Az autópályákon nedves időben mindenképpen lassabb, biztonságos tempót válasszunk a megengedett 130/km-s sebességnél, ezt a KRESZ elő is írja. Bár ilyen előírás hazánkban nincs, de Franciaországban például az autópályákon 110 km/h a sebességkorlátozás esős időben.

A "Látni és látszani" kampány sokak számára ismerős lehet, hiszen a Békés Vármegyei Rendőr-főkapitányság folyamatosan hangsúlyozza ennek a jelentőségét. A lényeg, hogy láthatóak legyünk a közlekedés során – ehhez pedig mindannyiunknak aktívan tennünk kell. Ez a megközelítés a gyalogosokra, kerékpárosokra és autósokra egyaránt vonatkozik. Ne feledjük, hogy a lámpák felkapcsolása kulcsfontosságú! Esős időben mindenképpen használjunk tompított fényszórót, így a többi közlekedő időben észlelhet bennünket. A ködlámpák használatára vonatkozó hazai előírások néha zavarosak lehetnek. Javaslatunk az, hogy az első ködfényszórót csak akkor kapcsoljuk be, ha ez valóban szükséges, és nem zavarja az előttünk haladó járművet. Ezen lámpák használata egyébként nem kötelező. A hátsó ködlámpák esetében is fontos a körültekintés: mivel fényerejük erősebb a féklámpáénál, feleslegesen zavarhatják a mögöttünk haladót. Ez a helyzet a balesetveszély növekedéséhez vezethet, nem csökkentheti azt, ahogy szeretnénk. Legyünk tehát tudatosak és felelősségteljesek a közlekedésben, hogy mindenki biztonságban hazaérhessen.

Fontos, hogy mindig tartsunk elegendő távolságot az előttünk haladó járműhöz. Nedves úton ajánlott a száraz aszfalthoz képest másfélszeres távolságot betartani. Ez azt jelenti, hogy legalább három másodperces követési távolságot kell biztosítanunk, hogy biztonságosan reagálhassunk a váratlan helyzetekre.

Az ablakok gyorsan bepárásodhatnak, különösen, ha esik az eső és nedves az idő. Irányítsuk a szellőztetőrendszert a szélvédőre és az oldalablakokra. A klíma bekapcsolása nagyon fontos ilyen időjárás esetén.

Továbbá rendszeresen ellenőrizzük a gumiabroncsok futófelületét! Minél kisebb az abroncsok profilmélysége, annál kevesebb vizet tudnak kiszorítani a nedves úton. Ellenőrizzük mind a négy gumiabroncsot és a pótkereket is. Soha ne közlekedjünk a megengedett minimális profilmélységnél (1,6 milliméter) kopottabb abroncsokkal. Emellett ellenőrizzük a gumiabroncsok nyomását is! Ha a légnyomás túl magas vagy túl alacsony, az autó viselkedése kiszámíthatatlanná válik, ami szélsőséges helyzetekben végzetes következményekkel is járhat. Ezért legalább havonta egyszer vagy tankolásnál ellenőrizzük a megfelelő abroncsnyomást, és állítsuk be a jármű gyártója által előírt értékekre. Ezek modelltől függően megtalálhatók a jármű kezelési útmutatójában, a "B"-oszlopon vagy a tanksapka belső oldalán.

Ne feledjük, a közlekedés egy folytonosan változó jelenségegyüttes, mindig vannak váratlan pillanatok, így eleve szükséges a fokozott óvatosság és körültekintés!

Related posts