A banki stressztesztek terén jelentős változásokat jelentett be a Federal Reserve, amelyek komoly könnyítéseket hoznak a pénzügyi intézmények számára.
Az új keretrendszer jelentős mértékben gazdagítaná a bankok számára elérhető információkat a jegybank éves vizsgálati folyamataival kapcsolatban. A Fed nyilvánosan bemutatná a korábban titkosnak számító modellek részleteit, és észrevételeket kérne a pénzintézetektől, ezzel is elősegítve a transzparenciát és a párbeszédet a pénzügyi rendszer stabilitásának érdekében.
A hipotetikus gazdasági visszaesési forgatókönyvek kidolgozása egy alapos és szisztematikus folyamat, amely évről évre megújul és finomodásra kerül. Az alábbi lépések mutatják be, hogyan állítom össze ezeket a forgatókönyveket: 1. **Adatgyűjtés és elemzés**: Az első lépés a releváns gazdasági adatok összegyűjtése, amelyek magukban foglalják a GDP-növekedést, a munkanélküliségi rátát, az inflációt, valamint a globális és helyi piaci trendeket. A múltbeli gazdasági válságok tanulmányozása segít megérteni, hogy milyen tényezők váltották ki a visszaeséseket. 2. **Kockázati tényezők azonosítása**: A következő lépésben a potenciális kockázati tényezőket azonosítom, amelyek hozzájárulhatnak egy gazdasági visszaeséshez. Ezek lehetnek politikai instabilitás, kereskedelmi háborúk, természetes katasztrófák vagy technológiai változások. 3. **Forgatókönyvek kidolgozása**: A különböző kockázati tényezők alapján több forgatókönyvet dolgozok ki. Például egy optimista forgatókönyv, ahol a gazdaság stabilan növekszik, egy pesszimista forgatókönyv, ahol súlyos visszaesés következik be, valamint egy mérsékelt forgatókönyv, amely a gazdasági ingadozásokkal számol. 4. **Modellezés**: Az egyes forgatókönyveket gazdasági modellek segítségével szimulálom. Ezek a modellek lehetővé teszik, hogy különböző változók hatását elemezzem, és megérthessem, hogyan reagálhat a gazdaság a különböző külső és belső sokkokra. 5. **Éves felülvizsgálat**: Minden év végén újraértékelem a forgatókönyveket, figyelembe véve az új adatokat és eseményeket. A gazdasági környezet folyamatosan változik, így a forgatókönyveknek is tükrözniük kell ezeket a változásokat. 6. **Jelentés és kommunikáció**: Végül a kidolgozott forgatókönyveket részletes jelentés formájában publikálom, amely tartalmazza a megállapításokat, a használt modellek leírását és a várható következményeket. E jelentések célja, hogy tájékoztassák a döntéshozókat és a gazdasági szereplőket a lehetséges jövőbeli eseményekről. Ezzel a módszerrel a gazdasági visszaesési forgatókönyvek nem csupán statikus előrejelzések, hanem dinamikus eszközök, amelyek segítik a gazdasági szereplőket a felkészülésben és a kockázatok kezelésében.
amelyek a tesztelés fundamentumát képezik.
A felügyeletért felelős alelnök, Michelle Bowman, a "régen esedékes" átláthatósági lépésként értékelte azt a kezdeményezést, amely évente hatással van a nagybankok tőkekövetelményeire. Közleményében kifejtette: "A Fed igazgatótanácsának stressztesztprogramja már kezdetektől fogva hiányos átláthatósággal, indokoltan magas éves ingadozással, és bármiféle érdemi fellebbezési lehetőség nélkül működött." Hozzátette: "Ez a hiányosság bizonytalanságokat teremt a bankok tőketervezésében, eltéréseket a tőkekövetelmények és a tényleges kockázatok között, valamint korlátozott értelmezést és kontrollt a stressztesztelési folyamat felett."
A bankok hosszú évek óta arra törekednek, hogy növeljék a kiszámíthatóságot és átláthatóságot a pénzügyi rendszerben.
Tavaly év végén több iparági szervezet lépéseket tett, és pert indított a Fed ellen, hogy elérje a kívánt változtatásokat. Az eljárás azonban késlekedésbe ütközött, miután a jegybank kifejezte, hogy hajlandó átgondolni az iparág által javasolt módosításokat.
Várakozások szerint a Fed igazgatótanácsa továbbviszi a javaslatot, amely a nyilvános konzultáció után akár már jövőre véglegesülhet. A csomagnak ugyanakkor határozott ellenzője is van a testületben: Michael Barr kormányzó, aki korábban a Biden-kormányzat idején vezette a jegybank szabályalkotási munkáját, élesen bírálta a tervezetet.
Barr előre megfogalmazott nyilatkozatában arra figyelmeztetett, hogy a teszt nyilvánosságra hozatala túl széleskörűvé válhat, ami „gyengítheti és csökkentheti a hitelességét”. Véleménye szerint, bár a Fed hangsúlyozza, hogy a fokozott átláthatóság nem gyakorol hatást a bankok tőkeszintjeire, a pénzintézetek mégis képesek lesznek úgy alakítani mérlegeiket, hogy a legkisebb tőkekövetelménnyel tudjanak átmenni a vizsgán, amely a potenciális veszteségek elleni védelmet hivatott szolgálni.
Úgy gondolom, a mai javaslat jelentősen gyengíti a stressztesztet, és ezzel a bankok ellenálló képességét
- fogalmazott Barr.
A nagybankok ellenálló képességének értékelése a 2008-as globális pénzügyi válság óta évi rendszerességgel zajlik. Ennek a folyamatnak a célja, hogy a Fed megértse, hogyan teljesítenének a bankok egy súlyos, elméleti gazdasági visszaesés során. Az így nyert eredmények meghatározzák, hogy a bankoknak mennyi tőkét szükséges fenntartaniuk a következő évben: minél nagyobb veszteséget jelez a vizsgálat, annál jelentősebb stressztőkepufferre van szükség az adott pénzintézet számára.
Elemzők véleménye szerint a tervezett átláthatósági intézkedések révén a tesztelési folyamatok előrejelezhetőbbé válhatnak. Ennek eredményeként a bankok pontosabban tervezhetik tőkeműködésüket, és a fölöslegesen felhalmozott forrásokat nagyobb biztonsággal irányíthatják hitelezésre, osztalékfizetésekre vagy részvény-visszavásárlásokra. "A Federal Reserve által közzétett információk várhatóan csökkentik az éves stresszteszt ingadozását. Ez lehetőséget teremt arra, hogy a bankok csökkentsék a korábban a volatilitás ellensúlyozására fenntartott plusz tőke mennyiségét. Ráadásul ez a tőke hatékonyabb felhasználását is elősegítheti" - emelte ki Jaret Seiberg, a TD Cowen elemzője a legfrissebb jegyzetében.




