Az új Concorde ma áttöri a hanghatárt, ezzel jelentős előrelépést jelent a szuperszonikus kereskedelmi repülések világában.
A coloradói Boom Supersonic cég tervei szerint az új Concorde a ma reggeli tesztrepülés során az XB-1-es tesztrepülőgépével átlépi a hanghatárt; a repülést pedig élőben közvetítik az interneten.
Ha a teszt sikeres lesz, akkor a szóban forgó vállalat elsőként éri el ezt a figyelemre méltó teljesítményt. A coloradói központú cég ma körülbelül 16 órakor (GMT) indítja el XB-1 tesztrepülőgépét a kaliforniai Mojave légi és űrkikötőből, amelyet várhatóan 25 perccel később a hanghatár átlépése követ.
A Boom honlapján valós időben követhetjük a küldetés eseményeit. Az XB-1 a vállalat által kifejlesztett Overture nevű végső repülőgép kisebb változata, amely a szuperszonikus kereskedelmi légi közlekedés forradalmasítására készül. Amennyiben a tervek sikeresen megvalósulnak, a 64 üléses Overture lehet az első szuperszonikus utasszállító repülőgép, amely a 2003-ban nyugdíjazott brit-francia Concorde óta repül az égen.
"Még néhány évnek el kell telnie, amíg az első szuperszonikus utasok visszatérhetnek. A siker korántsem garantált. Mégis, minden eddiginél több okunk van optimistának lenni" - írta Blake Scholl alapító és vezérigazgató az X-en közzétett bejegyzésében.
A szuperszonikus repülés egyszerre vitatott és drága dolog. A közönség jó fogadtatása ellenére a Concorde túl drágának és nehezen működtethetőnek bizonyult, főként a nagy mennyiségű felhasznált repülőgép-üzemanyag miatt. A tipikus kereskedelmi repülőgépek körülbelül 300 mérföld/órával lassabban repülnek, mint a hanghatár áttöréséhez szükséges 760 mérföld/órás sebesség, de ezáltal sokkal üzemanyag-hatékonyabbak is.
A Boom kedvezően nyilatkozott a repülőgépei fenntarthatóságáról, és biztosította a közvéleményt arról, hogy az Overture modellt teljes mértékben fenntartható üzemanyaggal (SAF) kívánja üzemeltetni. Azonban a SAF magasabb költsége - amely általában hatszor vagy hétszer több, mint a hagyományos repülőgép-üzemanyagé - még mindig kérdéses, hogy mennyire befolyásolja a repülőjegyek árait a jövőben.
A vállalat bejelentette, hogy megállapodást kötött a gyártókkal, amelynek keretében évi 10 millió gallon (37 854 100 liter) fenntartható légiközlekedési üzemanyagot (SAF) biztosítanak az Overture repülési tesztprogram számára.
A szuperszonikus kereskedelmi repülések újbóli elindítása új lehetőségeket teremt a friss belépők számára, hogy már a tervezési folyamat kezdetén beépítsék a fenntarthatóság elveit. A fenntarthatóság és a nagy sebességű utazás képes együtt létezni, amit olyan úttörő repülőgépek is bizonyítanak, mint az Overture, amely a sebesség, biztonság és környezettudatosság hármasára lett optimalizálva. Az Overture mellett a Symphony hajtómű is hozzájárul ahhoz, hogy a modern szuperszonikus repülőgépek elérjék a nulla szén-dioxid-kibocsátást, hiszen teljes mértékben fenntartható üzemanyagra, azaz 100%-os SAF-re vannak tervezve.
Hozzáteszi: "A kezdeti sugárhajtású repülőgépek körülbelül háromszor olyan energiaigényesek voltak, mint az akkori légcsavaros hajtóműves repülőgépek. Az elkövetkező 30 évben aztán a repülőgépek és a hajtóművek technológiájának fejlesztése annyira megnövelte a sugárhajtású repülőgépek energiahatékonyságát, hogy ne csak megfeleljen, de meg is haladja a légcsavaros utasszállító repülőgépek energiahatékonyságát."