Az elektromos autózás Magyarországon egyre elérhetőbbé válik, hiszen a gyorstöltők száma folyamatosan növekszik. Ugyanakkor fontos megemlíteni, hogy a töltőpontok eloszlása nem egyenletes, ami területi eltérésekhez vezet.


Az elektromos töltőállomások száma az előző évben jelentős növekedésen ment keresztül, azonban az eloszlásuk az ország különböző részein nem egyenletes. Forrás: Unsplash

A Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal (MEKH) legfrissebb negyedéves jelentésében kiderült, hogy 2024 végére Magyarországon összesen 3 191 engedélyköteles elektromos töltőberendezés működik, amelyekhez 6 161 csatlakozó tartozik. A nyilvános töltőállomásokon december során eladott villamos energia mennyisége rekordszámot ért el, elérve a 8,693 GWh-t. Emellett a töltések száma egy év alatt 27 százalékkal nőtt, ami a MEKH adatai szerint figyelemre méltó növekedést jelez a töltőállomások használatában.

2024 végén 3 191 engedélyköteles töltőberendezést regisztrált a MEKH, ami 27 százalékos növekedés 2023-évhez képest, amikor még csak 2 507. működött A legtöbb töltő Budapesten volt 1 119 állomással. A megyék közül Pest vármegye viszi a prímet 425 mennyiséggel. De Veszprém is az élen áll 185 darab töltőberendezéssel. A legkevesebb töltő Nógrádban 20, Tolnában 35 és Békésben 52 működött.

A 6 161 elérhető csatlakozó közül 4 505 a Type2 (AC) típust képviseli, míg 40 másféle AC csatlakozó található. Az egyenáramú csatlakozók esetében 1 085 CCS2, 472 CHAdeMO, valamint 59 további DC csatlakozó van jelen. Az összes csatlakozó 74%-a váltakozó áramú, ami azt jelzi, hogy az AC töltési infrastruktúra jelentős részesedéssel bír a hálózatban.

A nyilvános töltőpontokon eladott villamos energia 2024 Q4‑ben 8,693 megawattóra (MWh) volt. Ebből az AC-töltések 1,898 MWh-t, míg a DC-töltések 6,795 MWh-t tettek ki. Ez a szám is mutatja a nagy teljesítményű egyenáramú töltések szerepének növekedését. A szolgáltatók összesen 396 690 töltést regisztráltak 2024 végéig, szemben a korábbi 312 000 töltéssel. A növekedés pedig a töltőinfrastruktúra és a járműállomány erős növekedését tükrözi.

A gyors DC-töltések arányának növekedése és a negyedéves energiafogyasztás rekordja arra utal, hogy egyre népszerűbbé válnak a villanyautók, valamint nő a hosszabb töltési ciklusok és a nagyobb teljesítményű töltések iránti kereslet. Ugyanakkor a megyei különbségek rávilágítanak arra, hogy a vidéki töltőhálózat fejlesztésében még jelentős hiányosságok vannak. A MEKH legfrissebb adatai alapján 2024 végére Magyarországon a töltőinfrastruktúra jelentős mértékben bővült. Továbbra is kihívást jelent a területi elosztás kiegyensúlyozása és a DC-töltőkapacitás további növelése.

Ez a dokumentum csupán tájékoztatási szándékkal készült. A benne foglalt információk nyilvánosan hozzáférhető forrásokból származnak, és bárki számára elérhetők.

Related posts