A térség egyik legnagyobb általános iskolája a jövő kihívásainak megfelelően modern, befogadó intézménnyé alakulhat.
Fülek önkormányzata ismét benyújtotta a magyar tannyelvű II. Koháry István Alapiskola modern, digitális és inkluzív oktatási intézménnyé alakítását célzó átfogó projekt támogatási kérelmét. A csaknem 1,7 millió eurós projekt a konyha, kazánház, sportpályák felújítását, valamint a tanulók inklúzióját támogató segédeszközök beszerzését foglalja magában.
A város 2023-ban először nyújtotta be támogatási kérelmét egy olyan projekt keretében, amelynek célja a minőségi és inkluzív oktatáshoz való hozzáférés javítása volt. A kormányváltást követően azonban a Szlovák Köztársaság Beruházási, Regionális Fejlesztési és Informatizációs Minisztériuma a teljes pályázati felhívást visszavonta. Az önkormányzat azonban kitartott, és a pályázat átdolgozása után újra benyújtotta azt a minisztériumnak. Jelenleg a kérelem elbírálási folyamata zajlik.
Az önkormányzat szándékát az iskola vezetősége is örömmel nyugtázta. "Együttműködtünk a fenntartóval a projekt előkészítésében. Igyekeztünk azokat a problémákat és hiányosságokat kezelni e tervben, amelyek leginkább nehezítik működésünket, és amelyek megoldása a legégetőbb. Ha sikerülne megszerezni a támogatást és megvalósítani a projektet, az óriási előrelépést jelentene iskolánk fejlődésében, amit valószínűleg sem mi, sem a fenntartó nem tudna saját költségvetésből finanszírozni" - nyilatkozta még az első kérelem benyújtásakor Bozó Roland, az iskola igazgatója.
Mint azt Anderko Erika, a Stratégiai és Fejlesztési Alosztály vezetője elmondta, a projekt az első kérelem benyújtásához hasonlóan, a megfelelő iskolai helyiségek kialakítására, az intézmény felszereltségi és technológiai hátterének megteremtésére fókuszál. "A különbség elsősorban annyi, hogy az első projektünk az iskola két főépületének hőszigetelésével, az ablakok cseréjével és az egyes objektumokat összekötő folyosó felújításával is számolt. Így az energiahatékonyságra is hangsúlyt helyezett" - magyarázta, hozzátéve, hogy az új felhívásban ezekre a célokra már nem lehetett pénzeszközöket kérni.
A projekt jelentős része továbbra is megmaradt, illetve a jelenlegi pályázati feltételeknek megfelelően átalakult. Ennek keretében megújul az iskolai étkezde konyhája és a kazánház, a fűtésrendszer korszerűsítése sem marad el. Emellett új kültéri tanterem építése is tervezett, valamint egy terápiás helyiség kialakítása. A sportpályák felújításán túl új informatikai eszközöket és kompenzációs segédeszközöket is beszerzünk, hogy a tanulók számára még kedvezőbb környezetet teremtsünk.
Ez az általános iskola a régió egyik legkiemelkedőbb intézménye, amely 1960-ban készült el. Az épületegyüttes öt különálló tömbből áll, amelyeket egyesített fedett folyosók kapcsolnak össze, így biztosítva a zavartalan közlekedést az iskolások számára.
Az idei tanévben az iskola 27 osztályában 612-en tanulnak,
több tucat tanár, nevelő, asszisztens, iskolapszichológus és speciálpedagógus dolgozik itt. Az alapiskolát szociálisan hátrányos helyzetű és sajátos nevelési problémákkal küzdő tanulók is látogatják. "Bár az intézmény igyekszik integrálni őket, hiányoznak a kompenzációs segédeszközök (speciális kirakók, pszichológiai tesztek, kérdőívek és kézikönyvek), informatikai eszközök, s nem megoldott az épületek akadálymentes megközelítése" - magyarázta Anderko Erika.
Az épületek zöme költségesebb beruházásokat is igényel. "Jelenleg az iskolakomplexum nem megfelelő és energiaigényes infrastruktúrával rendelkezik. Az iskolai étkezde konyhája higiéniai szempontból nem kielégítő állapotú, hull a vakolat, a padló egyenetlen, az elektromos vezetékek nem felelnek meg a jelenlegi szabványoknak, és hiányzik a megfelelő légkondicionálás. A külső sportpályák tönkrementek" - tette hozzá.
Ha a projekt sikerrel zárul, egy hagyományos iskola átalakulna egy korszerű oktatási központtá, amely nemcsak befogadónak, hanem környezetkímélőnek és digitális megoldásokkal felszereltnek is bizonyulna.
A pályázat célja a műszaki infrastruktúra részleges modernizálása. "A főépületek kazánházaiban hőszivattyúk telepítését tervezzük, amelyek révén az elavult gázkazánokat új, abszorpciós szivattyúkkal kombinált kondenzációs kazánokra cseréljük." Emellett az iskolai étkezde melletti konyha is jelentős korszerűsítést fog átérezni. A konyha elavult műszaki berendezéseit teljesen kicseréljük, és a vezetékek, padló, valamint falak állapotát is javítjuk. Ezen kívül a konyha elrendezése is átalakul, és külön figyelmet fordítunk az akadálymentesség biztosítására. "Az iskolai menza konyhájának felújítása és korszerűsítése lehetővé teszi, hogy mindenki számára biztonságos és egészséges étkezést nyújtsunk, korlátozások nélkül" - tette hozzá.
Az inklúzió elősegítése érdekében különféle oktatási csomagokat terveznek bevezetni az alsó tagozaton, amelyek kompenzációs segédeszközöket is tartalmaznak. "Ezek az eszközök nemcsak a finommotorikai készségeket fejlesztik, hanem kreatív tevékenységekre is ösztönöznek, és segítenek a különböző kihívásokkal küzdő gyermekeknek abban, hogy sikerélményeket éljenek át, ezáltal javítva a közérzetüket" - fejtette ki Anderko. Fontos lépés, hogy az iskolai informatikai eszközpark is bővülni fog, melynek részeként két interaktív monitort és egy 3D nyomtatót is beszereznek. Emellett a projekt céljai közé bekerült egy snoezelen terápiás helyiség kialakítása is. "A snoezelen egy sokoldalú terápiás megközelítés, amely kellemes környezetben, különféle fény- és hanghatások, illatok, valamint zene segítségével segíti a gyermekek érzékszervi tapasztalatait" - tette hozzá.
Ennek a széleskörű projektnek a különlegessége, hogy egy korszerű és akadálymentes szabadtéri tanterem kialakítása is szerepel benne, amely a meglévő pavilon mellett fog helyet kapni.
Nem hiányozna belőle a magaságyás, az esővíz felfogására szolgáló víztartály, iskolai meteorológiai állomás, rovarhotel, madáritató, madárházikó, tudástorony elforgatható táblákkal, napóra, mezítlábas ösvény, rovarmegfigyelő, talajélet-megfigyelő, edukációs dendrofon, áttetsző komposzttartály, asztal és székek, szélsebességmérő stb. A tanteremhez új járda vezetne, számos lombhullató vagy dísznövényt is kiültetnének majd. "A szabadtéri tanterem az egész régióban hozzáadott értéket és egyediséget képvisel majd. Lehetővé teszi, hogy 21. századi körülmények között, természetes, ökológiai és modern környezetben oktasson az iskola" - tette hozzá.
A projekt része még öt iskolai sportpálya rekonstrukciója is.
A kézilabda-, kosárlabda- és röplabdapálya, valamint a futópálya, a távolugró pálya és az ugrógödör hamarosan átfogó felújításon esik át. "A felújítás során eltávolítják a jelenlegi sportfelületek régi rétegeit, és új, korszerű felületekkel és felszerelésekkel látják el őket" - tájékoztatta Anderko. Hozzátette, hogy a megújult sportpályák nem csupán az iskola diákjai számára lesznek elérhetők, hanem a nagyközönség is igénybe veheti azokat.
"Az iskola energiaigényének csökkentésére vonatkozó elképzeléseinket továbbra is megvalósítjuk, és a hőszigetelés támogatását a jövőbeli pályázati lehetőségek keretében fogjuk kérni" - zárta le.