A nagymamámnak nem szoktam úgy szólni, hogy "hell yeah, lowkey, kérlek, hozz egy kis pörköltet".


Borongós októberi csütörtök reggel van, amikor a kőbányai kínai piac bejáratánál állunk és az érkezésre várakozunk. Az út túloldalán egy taxi ajtaja kinyílik, és onnan lép ki Piesko Christian, akit a művészvilág Mollywood néven ismer. Ez az első látogatása ezen a környéken, és kissé zavarodottan néz körbe, nem igazán érti, miért is vagyunk itt. Barátja és alkotótársa, Oláh Tamás, más néven Hazetomika, még úton van; ő Dunaújvárosból tart felénk, és várhatóan fél órás késéssel érkezik. Tomi nemrégiben lemaradt a Budapest parkos fellépéséről, de ezt egyáltalán nem bánja. Amikor végre odaért, már nem érezte magát bátornak ahhoz, hogy a színpadra lépjen, ráadásul meg van győződve arról, hogy előbb-utóbb úgyis saját koncertet adnak majd Mollyval azon a színpadon.

A két előadó magabiztossága minden lépésükben megmutatkozik. Aki látta a hírnevüket megalapozó Balázs Kicks-videót, az pontosan tudja, miről beszélek. Hazetomika és Mollywood az interneten keresztül ismerték meg egymást, és élőben először egy budapesti bulin találkoztak, amit a Hyperpop Hungary szervezett. A pletykák szerint tudatos trollkodás zajlott a Balázs Kicks-es szereplésük során, hiszen direkt játszadoztak a nézők érzelmeivel. Mollywood elárulta, hogy képes nevetni saját magán, és ha kreatívan cikizik őket, az csak még inkább szórakoztatja. Hazetomika pedig lelkesen osztja meg azokat a mémeket, amik róla készülnek, hiszen ezek egy újabb módját jelentik a közönséggel való interakciónak.

A videóban szándékosan néha elcsúsztatva mondtak dolgokat, és Tomi is tudatosan furcsa pózokat vett fel, hogy mémek születhessenek belőle. Mollywood és Hazetomika online jelenléte teljes mértékben megtervezett, saját narratívájukat alakítják, nem a nagykiadók irányítása alatt. "Ha valaki nálam utálkozó kommentet ír, hát, megértem: végig polarizálom a tartalmat" - magyarázza Molly. Szerinte sokan nem fogják fel, hogy ők "extrovertáltak az online térben", de a valós életben nem így kommunikálnak; még a nagymamájának sem mondaná, hogy "hell yeah, lowkey adj pörköltet".

A "hell yeah", "shoutout" és "lowkey" kifejezések nem új keletűek Magyarországon; a Z generáció már régóta használja őket, bár a szélesebb közönség számára főként az ő közvetítésük révén váltak ismertekké. Például, a "Larissa" sem csupán egy lány neve, hanem egy viszonylag keveset emlegetett szleng, ami egy epilepsziagyógyszerre utal. Az online térben aktív, TikTokon népszerűségről álmodó kisvállalkozások is kezdték beépíteni ezeket a kifejezéseket a kommunikációjukba. Számos tartalomgyártó szórakoztató videóiban dobta be a szleng szavakat, sőt, a Heaven nevű szórakozóhely is "Hell Yeah!" néven hirdette meg az október 23-i eseményét.

Mollyt néha zavarja, hogy sokan kontextus nélkül veszik át a szóhasználatukat, Hazetomika pedig nem gondolta volna, hogy ezek a kifejezések ennyire felizgatják az embereket, hiszen ő napi szinten használja mindegyiket. Ez a hullám végül odáig fajult, hogy már Orbán Viktor teljesen elszabadult TikTokján is lehetett látni a párost, ami szerintük "érdekes" élmény volt.

"Az emberek gyakran nem ismerik fel, hogy amikor az interneten viselkednek egy bizonyos módon, az általában azért van, hogy figyelmet keltsenek, és végül profitot termeljenek belőle" - mondja Hazetomika. Véleménye szerint olyan tartalomra van szükség, ami kiemelkedik a megszokottból, és már az is elég, ha legalább tízezren érdeklődnek egy egyszerű böfögés iránt, miközben a pénzt 'spreadelheted'. Ez a kifejezés arra utal, hogy minél leleményesebben próbáld meg növelni a bevételeidet, akár a kezedben, akár a könyöködön keresztül. Mollywood úgy véli, hogy egy ideig ez volt a TikTok "legnagyobb trükkje", amivel sok embert könnyen be lehetett vonzani.

Mollywood és Hazetomika megjelenése máris egy új generációs váltás kezdetét jelzi, ahol fiatal tehetségek formálják a kultúrát és dominálják az online diskurzusokat. Ezek a fiatalok olyan környezetben nőttek fel, ahol az internet nem csupán egy eszköz, hanem a mindennapjaik szerves része. Hazetomika például már 12 évesen elkezdett youtuberkedni, és csatornája lenyűgöző gyorsasággal, 5 ezer feliratkozóra nőtt. Főként reakcióvideókat készített, valamint Minecraft skineket tervezett saját magáról, de még Travis Scott híres McDonald's hamburgereit is megpróbálta házilag reprodukálni. A korábban pénzért kínált közreműködések és megosztások a SoundCloudon már a múlté, hiszen mostanra saját merch termékekkel is rendelkeznek, és zenei alapokat is kínálnak Instagram-üzenetben. Mindkettőjüknek volt egy csatornája, ahol a saját beatjeiket árulták, így valósítva meg a kreatív elképzeléseiket, és megmutatva, hogy a digitális világban a lehetőségek szinte végtelenek.

Hazetomika már korán felfedezte a hiphop mögötti pénzügyi ökoszisztémát. "Nekem el sem kell hagynom az otthonomat, hogy pénzt keressek, cigány" - rappeli egyik leghíresebb számában. Úgy véli, hogy az Átlag Felett nevű ruhamárkája előbb indult, mint a saját zenei karrierje; a zenét pedig arra használta, hogy fellendítse a ruhák értékesítését. Így jött létre az Átlag Felett kollektíva, amelynek jelenleg két tagja van: ő és a Buda néven ismert barátja. "Tiktokos promóciókkal 5-6 pólót sikerült eladnom, de most, hogy berobbantam a zenei színtérre, és megosztok egy merch kollekciót, azonnal elkapkodják." Szerinte itthon viszonylag könnyű a siker, mivel sok területen még nincs kialakult piac, ezeket a réseket pedig könnyen ki lehet használni. "Ha elkezdenék gondolkodni, öt olyan dolgot is tudnék mondani, amit itthon még senki sem csinált, de Amerikában már bizonyított."

Mollywood szerint a zene mellé kell egy jól beazonosítható arc, aki mögé be tudnak állni az emberek és beszélni tudnak róla, ő ezért folyamatosan kiteszi magát a közönsége elé. Komfortosan érzi magát az interneten, és állítja, hogy soha nem játssza meg magát, csak olyan extrovertált oldalát is megmutatja, amit más csak otthon, a négy fal között mer felvállalni.

Számára szigorú napi beosztásban működő, munkaszerű projekt a TikTok, minden nap három videót posztol megegyező sorrendben: délután kettőkor, négykor, majd hatkor. Mindegyik videóban ő látható, ahogy ugyanarra a két-három zenéjére tátog és táncol. A leírásban pedig hónapok óta csak annyi áll, hogy "Europa out now" - ez Mollywood legújabb, júliusban kiadott, a traptől egyre távolodó, rockkal és poppal beoltott, itt-ott már elektronikus lüktetésű lemeze, rajta THC-vel, amire a legtöbb videót készíti mostanában. "Olyan, mintha valaki naponta vlogolna. Odarakom a telefont, odadadogok a zenére, hogy ne felejtsék el, hogy ez még létezik. Aki megunja, az megunja, aki nem, az megtalálja újonnan.

"Mindenhol ott van valami, amit nem tudok elengedni az emberek gondolkodásában. Olyan érzésem van, mintha egyfajta tudatos propaganda lenne" - osztja meg Molly a gondolatait.

A kőbányai piacon éppen töltőt keres a merülőben lévő telefonjához, hogy feltölthesse a napi adag első, előre elkészített videóját. A jelenlét mindenhol kulcsfontosságú: miközben a piacon járkálunk üzletről üzletre, Hazetomika élő adásba kezd Instagramján. Gyakran megállunk, hogy telefonunkkal megörökítsük a pillanatokat, így később egy színes galériát alkothassunk a profilunkon. A séta során többször felcsendül Mario Kimaradás van című dala, és a srácok elmondása szerint szívesen dolgoznának egyszer együtt vele.

Mollywood Bécs szívében nőtt fel, és gyermekkora óta egészen mostanáig ebben a városban élt. Csak nyáron látogatott el Újpestre, így nem meglepő, hogy szövegeiben többször is megjelenik a kerület neve. Az előadó alig néhány hete költözött Budapestre, miután felmondott egy ausztriai gyárban, ahol hosszú ideig bankkártyachipek ellenőrzésével foglalkozott.

Azt mondtam magamnak, hogy függetlenül attól, mi fog történni, most mindent beleadok a zenébe. A legrosszabb esetben nem érek el sikert, de akkor majd újra visszatérek ahhoz a szokásos, bolondos dologhoz, amit eddig csináltam.

- mondja.

Molly szülei magyar gyökerekkel bírnak, de ő az iskolai éveit teljes egészében német nyelven töltötte. Otthoni környezetében apja és anyja szókincse mélyen beleivódott a mindennapjaiba, amelyhez az osztrák dialektus is hozzájárult. Ahogy az After című filmben említette, náluk Duran Duran és Depeche Mode zenéje szólt a háttérben, messze elkerülve a rap műfaját. A focizás iránti szenvedélye is korán megszületett, de sajnos minden csapattól kiejtették. Az iskolát sem tudta befejezni, mert úgy érezte, hogy az nem az ő világa, hasonlóan Tomikához. Jelenleg Molly már sokkal inkább a budapesti életet kedveli, mint Bécset; számára itt az emberek jobban tiszteletben tartják egymást, és úgy véli, a magyar nép összetartóbb, mint az osztrákok.

Hazetomika vitatkozik ezzel, ő Dunaújvárosban nőtt fel, és nem is igazán hagyta el ezt a fészket soha, külföldön sem gyakran fordult meg. "Magyarországon nagyon rosszindulatúak. Azért mert rossz az élet itt, ne szépítsünk rajta" - mondta az adásban. Tomi egészen fiatal kora óta hiphopot kapott otthon, 3-4 éves korában pedig már Kertvárosi Gettót néztek együtt, aminek kihagyhatatlan eleme a rapzene. A fellépéséről lemaradt, de mint mondta, már amiatt is megérte eljutnia a Budapest Parkba, mert ott összefutott Mikee Mykanickel, fel is hívták FaceTime-on Hazetomika apukáját, aki nagy rajongó.

Hazetomika és Mollywood zenei pályafutása már jóval azelőtt elkezdődött, hogy a mai trendek dominálni kezdtek volna. Mindketten nemcsak a rap műfajában, hanem a produceri világból is otthonosan mozognak. Hazetomika például már 9 évesen, harmadik osztályos korában felfedezte a hiphopproducing rejtelmeit az FL Studio nevű program segítségével, ahol zenei alapokat készített a nagymamája otthonában. Gyakorlásképpen más művészek dalainak instrumentáljait próbálta újraalkotni, és az első, ami igazán megmaradt benne, az Lil Peep és Lil Tracy közös munkája, a White Wine volt. Tizenhat éves korában érkezett el az a pillanat, amikor komolyan kezdte venni zenei karrierjét, és úgy véli, hogy ügyes kapcsolatépítéssel tudott berobbanni a zeneiparba. A páros korai inspirációjaként említi a tragikus módon fiatalon elhunyt XXXTentaciont is, aki mély hatást gyakorolt rájuk. Emellett Mollywoodra a 2016-os XXL Freshman Cypher is jelentős benyomást tett, amelyből olyan mára már A-listás trap előadók emelkedtek ki, mint Lil Uzi Vert, Kodak Black és Lil Yachty.

Molly GarageBandben kezdett zenéket összerakni 14 évesen YouTube-on talált tutorialok alapján. Eleinte angolul rappelt Vrackstarr néven, ez a korszaka körülbelül csak egy évig tartott, de ezalatt felkapta a Spotify algoritmusa és több lejátszási listára is felkerült, volt olyan, amibe bevásárolta magát. A leghallgatottabb angol zenéjén (Villain) majdnem 340 ezer lejátszás van, de ez a szám már semminek tűnik az Inuyasha 1 milliójához és a Spotify Viral 50 toplista első helyéig is felkúszó Afterparty 2 milliójához képest. Utóbbi, Brunoval közös dal az, amivel Mollywood még Azahriah-t is megelőzte a toplistán.

„Ez igazán megtisztelő számomra” – osztotta meg az érzéseit Mollywood, aki kiemelte, hogy Azahriah nemcsak gyakori zenei partner, hanem szoros barátság is fűzi őket egymáshoz. Young Fly, a barátja, nemrégiben hívta fel a figyelmét chatelés közben, hogy a legújabb daluk a toplista élére került, megelőzve a legnépszerűbb magyar előadót. Mollywood szívesen dolgozna együtt Azahriah-val és Desh-sel, hiszen szerintük ők a hazai zenei színtér legnagyobbjai. Viccesen megjegyezte, hogy szívesen készítene közös dalt Rúzsa Magdival is: „Képzeljétek el, Mollywood és Rúzsa Magdi egy számot ad ki. Magyarország egyszerűen nem fogja érteni, mi történt!” – mesélte, és hozzátette, hogy olyan „régi nagyágyúkkal” is szívesen együttműködne, mint Ákos, akit nem a szülei lemezgyűjteményében fedezett fel, hanem a SoundCloudon.

"Átküldtem apukámnak, hogy nézd, milyen szép magyar zene."

Mollywood, a maga 220 ezer havi Spotify-hallgatójával, máris túlszárnyalta Hazetomika és barátja, Buda követőinek számát, aki egy kicsivel később csatlakozott a zenei színtérhez. Hazetomika már az On The Low korszakában is aktív volt, még a kollektíva felbomlása előtt, és azóta is együtt lép fel az Ekhoe, Grasa és Shyb 5 Star trióval. Mindannyian az Astro Music egyik alkiadójához tartoznak, amely a Valmart, Manuelt és T. Dannyt is magában foglalja. Éppen ezért Hazetomika, aki mélyebben beágyazódott a zenei életbe, játszotta a kulcsszerepet abban, hogy Mollywood belépjen a budapesti zenei közegbe.

"Tomi igazi lökést adott a karrieremnek, rengeteget segített az első lépésekben. Ezt nem tudom letagadni, még ha akarnám sem" - meséli Molly. Annak ellenére, hogy a bécsi zenei színtér karnyújtásnyira volt tőle, Mollywoodot sosem vonzotta a német rap. Szerinte magyar nyelven sokkal viccesebben lehet szövegelni, és éppen ez az ő titkos fegyvere, ami egyszerre dühít és szórakoztat annyi embert. "Az ad különlegességet a zenémnek, hogy nem a megszokott magyar dalok között cseperedtem fel. Új színt vittem a játékba, és a nyelvtani bakik éppen hogy a varázsát adják." A rapperek gyakran emelik ki, hogy nem ők találták ki a saját hangzásukat, de Magyarországon ők honosították meg ezt a stílust, miközben az ország még mindig lemaradt a fejlődésben.

Az biztos, hogy bármerre is lépdel a páros, különös figyelem kíséri őket. A piaci árusok értetlenül nézik, miért villódznak a fényképezőgépek vaku fényei, és ki ezek a csillogó kabátos alakok. Azonban a piacon sok magyar azonnal felismeri őket: autókból kiabálnak, és megállnak, hogy közös fotót készítsenek. Egy negyvenhez közelítő férfi őszintén megosztja, hogy bár tisztában van vele, nem ez a zene az ő világa, mégis nagy rajongója a fiúknak. Már sokszor látta őket a TikTokon, és ha tehetné, ő is szeretné megörökíteni ezt a különleges pillanatot.

Mollywood egy túlságosan nagy Balenciaga cipőben és egy rózsaszín Chrome Hearts felsőben érkezett a kőbányai piacra, míg producer barátjától kölcsönzött egy lila Supreme-pulcsit a fotózáshoz. Hazetomika Amiri-nadrágot és Moncler-kabátot viselt, lábán pedig Rick Owens cipő feszített. Ezek mind olyan prémium termékek, amelyek hamisított változatai a piacon töredék áron kaphatók, ám a duó szívesen költ több százezer forintot hasonló dizájnerek kreációira. Hazetomika például a Balázs Kicsk interjú során elárulta, hogy a legdrágább beszerzése a Moncler-kabát volt, amelyért 540 ezer forintot áldozott. Szerintük "ennek a kultúrának a lényege a flexelés", ami nem újkeletű jelenség, hiszen a hiphop kezdeti időszakai óta folyamatosan megfigyelhető ez a trend.

Arra a felvetésre, hogy nőket tárgyiasító lenne a zenéje ("Hogy ha azt mondod hogy menstruálsz akkor csak suck my dick" / "Igénytelen kurva, én nem baszlak téged meg ha nem tiszta a lábad"), Molly azt mondja, hogy ez a rapzene része, ő privátban "aranyos fiú", de a rapperimázs nem a kedvességről szól.

Mollywoodot a rock, a pop, a gitárzene (egyik dalához például a TV Girl nevű, álomszerű indie-t játszó zenekart mintázták) és az elektronika épp annyira izgatja, mint a hadarós, már-már a beatről lecsúszó hangzásáról ismeretes detroiti trap. Arról nem is beszélve, hogy az élő fellépéseik - Playboi Carti és Ken Carson alvilági koncertjeihez hasonlóan - leginkább egy hardcore punk bulira hasonlítanak: Mollywood a mikrofonba üvöltve, a színpadon rohangálva, vizet locsolva ad elő. Szeretné, ha az emberek elveszítenék az eszüket a fellépéseik alatt, mivel a zenéket eredeti verziójukban bárki meg tudja hallgatni otthon is, egy szórakozóhelyre nem ezért mennek az emberek szerinte.

A páros újabban Nyíregyházán, Szolnokon, Miskolcon és Mosonmagyaróváron is fellépett, novemberben pedig az Akvárium Nagyhalljában adnak koncertet az NGZ-vel. Mollywood ennek ellenére már most nagyobb célra lő: szerinte legkésőbb 2027-ben telt ház előtt ad majd koncertet az MVM Dome-ban. "1 millió százalék, ha nem, akkor lőjetek le az utcán. Ennyire magabiztos vagyok" - mondja.

Hazetomika és Mollywood mindketten az új lemezeik megjelenésére készülnek. Mollywood hamarosan egy EP-t ad ki Playboy címmel, Hazetomika legalább 20 zenével tervez első debütlemezén, amit magáról nevezett el, állítása szerint ezen még olyan zene is lesz, amiben meg sem fog szólalni. Várja a váltást, mivel a régi számait már nem is szereti annyira.

Akárhonnan is nézzük, ez a páros valósággal megtestesíti a modern, internetalapú showbiznisz lényegét. Nem véletlen, hogy a jövőjüket is ebben a színes világban képzelik el: "Nem csupán a zeneiparban szeretnék tevékenykedni, műsort vezetni, tévében szerepelni és modellkedni is vágyom. A showbiznisz az én világom, erre születtem" - osztja meg Mollywood, aki nemrég a budapesti divathéten tündökölt modellként. Hazetomika is megjárta már a kifutót egy feltörekvő magyar brand számára. Ha a Larissza-korszak végéhez érkezünk, és a zenei karrierjük kifullad, Mollywoodnak már megvan a B terve:

"45 éves koromban valószínűleg már nem leszek képes a legfrissebb zenei trendeket követni és alkotni. Viszont el tudom képzelni, hogy akkor már zsűritagként tündökölhetek az X-Faktor vagy a Megasztár színpadán."

Related posts