A Honvédelmi Minisztérium kitart a Szeged közelében elsüllyedt T-34-es szovjet harckocsi megőrzése mellett.


"Számos jogi, szakmai, kegyeleti, biztonsági és tűzszerészeti szempontot kell figyelembe venni" - nyilatkozta az Indexnek a Honvédelmi Minisztérium (HM) sajtóosztálya a második világháborúban elsüllyedt tankkal kapcsolatban, amely a Tisza mélyén rejtőzik. Egy helyi magánszemély, a Szegedi Hadipark vezetője kifejezte szándékát, hogy szívesen kiemelnék a több mint 80 éve víz alatt lévő roncsot, azonban szeretnék, ha a T-34-es a városban maradhatna. A szaktárcának viszont úgy tűnik, eltérő elképzelései vannak a híres páncélos sorsát illetően.

Az elmúlt 80 évben többször tervezték, hogy kiemelik a Tiszából azt a T34-es szovjet tankot, ami még 1944 végén egy - a mostani Belvárosi híd mellett felállított - pontonhídról csúszott a folyóba.

A szerencsétlenül járt páncélos ugyanis lövegtoronnyal lefelé fúródott a folyómederbe. A nyolcvanéves roncs azóta a Tiszában hever, nem messze a szegediek körében népszerű Lapos strand napozó ágyaitól és napernyőitől.

"A Szegedi Haditechnikai Park szeretné saját költségén kiemelni a T-34-es tankot, amely a második világháború egyik legmeghatározóbb páncélos járműve volt. Minden szükséges engedélyt beszereztem, az orosz nagykövetségtől egészen a vízügyi hatóságokig, de nem akartam belevágni a projektbe, amíg írásos megerősítést nem kapok arról, hogy a roncs a Hadipark tulajdonába kerülhet" – nyilatkozta az Indexnek Király Nikolász.

A kezdeményezés körül hatalmas médiafelhajtás alakult ki, és sokan felajánlották segítségüket Király Nikolásznak. Búvárok és különféle műszaki szakértők is lelkesen jelezték, hogy szívesen csatlakoznának ehhez az izgalmas kalandhoz.

Jelentkezett egy orvoscsoport is, amely készenlétben állt volna a helyszínen

- mondta a park vezetője, aki kiemelte: a meder közepén található, 21 méter mély tank eltávolítása sem költséghatékony, sem pedig egyszerű feladat. Az eredeti tervek szerint egy uszályt szerettek volna bevonni a folyamatba, azonban a műveletet kizárólag alacsony vízállás mellett lehet megvalósítani.

Az európai jogszabályok értelmében minden, ami egy méternél mélyebben található a föld alatt, az állam tulajdonának számít. Király Nikolász korábban már megkezdett tárgyalásokat a Magyar Nemzeti Vagyonkezelővel, ahol nem hangoztatták, hogy a harckocsi kiemelése ellen kifogásuk lenne.

A vagyonkezelő fő feladata a T-34-es tank értékének újraértékelése.

- magyarázta a férfi, aki nem titkolta, hogy szeretné, ha ez a helytörténeti legenda Szegeden maradna. Hozzátette: a Szegedi Hadipark egy jelképes árat is kifizetne a páncélosért.

A szovjet tervezésű T-34-es harckocsik, eltérően a német páncélosoktól, kiválóan teljesítettek az orosz időjárás és a nehéz terepviszonyok között. Az ellenséges német csapatok is elismerték a T-34-esek fölényét, hiszen a szovjet mérnököknek sikerült egyensúlyt teremteniük a mozgékonyság, a tűzerő és a páncélvédettség között, így e tankok igazi erőművé váltak a harctéren.

Szerkesztőségünk kapcsolatba lépett a Honvédelmi Minisztériummal, továbbá a Hadtörténeti Intézet és Múzeum munkatársaival is. Célunk az volt, hogy információt nyerjünk arról, tervezik-e a Tiszában található roncs további sorsának rendezését.

A HM Hadtörténeti Intézet és Múzeum által rendelkezésre bocsátott információk szerint a szegedi roncselem búvármerüléssel történő hitelesítése és állapotfelmérése eddig még nem valósult meg. A roncselem esetleges kiemelésekor számos szempontot kell mérlegelni, beleértve a jogszabályi, szakmai, kegyeleti, biztonsági és tűzszerészeti aspektusokat is.

A HM sajtóosztálya az Index megkeresésére reagálva kiemelte: "Szakmai álláspontunk szerint a roncselemeket múzeumi közgyűjteményekben kell elhelyezni, mivel ezek a kulturális örökség szerves részét alkotják." Emellett hangsúlyozták, hogy az intézet elkötelezett a kulturális örökség védelme iránt, és a jövőben is figyelemmel kíséri az ilyen típusú roncselemekkel kapcsolatos eseményeket és fejleményeket.

Related posts